Social media: Komunikacja marki w mediach społecznościowych

NBS 2016/07-08

Sektor banków spółdzielczych, tak jak pozostałe sektory gospodarki, podlega wpływom cyfrowej rewolucji. Umiejętne korzystanie ze zdobyczy nowych technologii w procesie komunikacji marki możliwe jest pod warunkiem znajomości aktualnych zagadnień z tego zakresu, wnikliwej obserwacji zmian i umiejętności osadzenia ich w realiach działalności instytucji.

0001

Sektor banków spółdzielczych, tak jak pozostałe sektory gospodarki, podlega wpływom cyfrowej rewolucji. Umiejętne korzystanie ze zdobyczy nowych technologii w procesie komunikacji marki możliwe jest pod warunkiem znajomości aktualnych zagadnień z tego zakresu, wnikliwej obserwacji zmian i umiejętności osadzenia ich w realiach działalności instytucji.

Dorota Zielińska

Według raportu „Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja gospodarki Polski”, przygotowanego przez Polityka Insight w styczniu br. wynika, że w 2020 r. na świecie będzie 50 mld urządzeń podłączonych mobilnie. Polska znajduje się w czołówce państw pod względem wykorzystania smartfonów czy CRM (Customer Relations Management) w codziennej pracy. Trochę gorzej wyglądają nasze umiejętności cyfrowe w skali generalnej. Statystyczny Polak coraz lepiej radzi sobie z zaawansowanymi czynnościami w internecie, takimi jak używanie wyszukiwarki, wysłanie mejli z załącznikiem, udzielanie się w grupach i forach dyskusyjnych, rozmowy telefoniczne, udostępnianie plików przez sieci P2P (peer-to-peer) lub tworzenie stron www. Co dziesiąty badany posiada ponadpodstawową umiejętność sprawnego korzystania ze sprzętu komputerowego i oprogramowania. Co prawda w zestawieniach nasze kompetencje cyfrowe dają zaledwie 28. miejsce na 30 badanych europejskich państw, a porównane z takimi krajami, jak Estonia, która zajęła 9. miejsce w rankingu i Litwa, która jest na miejscu 10., nie zachwyca. I choć Polska w tym obszarze cały czas musi gonić kraje Europy Zachodniej, to jednak dynamika zmiany jest optymistyczna. Od 2008 r. wskaźnik kompetencji cyfrowych poprawił się o 57%.

Dorota Zielińsk, doradca burmistrza Góry Kalwarii w zakresie strategii promocyjnej kampanii wyborczej w 2014 r. Obecnie odpowiada za politykę informacyjną oraz kontakty z mediami w samorządzie gminy Góra Kalwaria. Koordynator działań z zakresu CSR oraz PR w mediach społecznościowych. Reprezentant gminy w pracach Rady Programowej forum „Nowoczesny Samorząd. Zarządzanie i Finanse 2015”. Prowadzi badania naukowe w obszarze strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w zakresie konwergencji wielokanałowych usług i produktów bankowych.

Zmiana ról

W dobie dynamicznego rozwoju technologii informacyjnych oraz cyfryzacji, która jest źródłem danych, trudno jest nie mówić o sprawnym zarządzaniu informacją i komunikacją w przedsiębiorstwach. Szczególnie jeśli te chcą się dobrze rozwijać. Zmienia się rola klienta, zmienia się rola organizacji, a na sposób prowadzenia dialogu mają wpływ technologie cyfrowe, w tym media społecznościowe i urządzenia mobilne oraz systemy do zbierania i analizowania danych. Zainteresowania, wartości i zachowania klientów ulegają zmianom. I biorąc to pod uwagę, z niejakim zaskoczeniem przyjąć można wyniki badania Deloitte „Cyfrowa transformacja” z maja br., które mówią o tym, że prawie ¾ decydentów w organizacjach uważa rewolucję cyfrową za zagrożenie. Tyle samo nie dostrzega związku pomiędzy nowymi technologiami a budowaniem relacji i utrzymywaniem klienta.

Badaniem objęto 154 przedsiębiorstwa o różnej charakterystyce i wielkości, a badacze docierali zarówno do przedstawicieli kadry zarządzającej, jak i specjalistów. Trudno jest ekstrapolować wyniki tego raportu w skali ogólnej, a także zakładać, że będą manifestowane w takiej samej sile w bankach spółdzielczych. Stanowią one bowiem wyjątkowy segment rynku, bynajmniej jednorodny wewnętrznie, specyficzny, choćby przez swoje korzenie i związek z lokalnym rynkiem. Zalecane byłoby w związku z tym przeprowadzenie adekwatnego badania w BS-ach. Tematem rozważań należałoby objąć nie tylko stopień świadomości rewolucji cyfrowej i jej wpływu na zmianę zachowań klientów oraz możliwość budowania relacji z nimi w nowych mediach, lecz również stan obecny zastosowania innowacyjnych kanałów komunikacji. Wyniki i wnioski tych dociekań mogłyby stanowić wartościowy punkt wyjścia do stworzenia nowych rozwiązań i rekomendacji na przyszłość dla tego sektora.

Wpływ rewolucji cyfrowej na biznes

Widoczny jest wpływ ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: