SoftPOS: darmowy terminal płatniczy dla każdego…kto ma telefon Samsunga

Bezgotówkowo / Finanse osobiste / Multimedia / Wydarzenia

Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA, uczestnik Forum Usług Płatniczych 2019.
Fot. aleBank.pl

Na rynku płatności bezgotówkowych może dojść do rewolucji dzięki aplikacji SoftPOS, która zamienia telefon w terminal płatniczy - mówił Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA podczas Forum Usług Płatniczych.

#WojciechMałaszewicz: Każdy może mieć przy sobie terminal do akceptacji płatności #SoftPOS #ForumUP #PłatnościBezgotówkowe @FirstData

−  Po zainstalowaniu  SoftPOS-u telefon lub tablet staje się pełnoprawnym terminalem do akceptacji płatności wszystkimi kartami, niezależnie od kwoty − wyjaśnia Wojciech Małaszewicz z First Data Polska SA, uczestnik Forum Usług Płatniczych 2019.

I dodaje, że można będzie również płacić telefonem na telefon.

To był jeden z pierwszych pomysłów z punktu widzenia marketingowego, że będziemy się „stukać” telefonami. To jest coś, co za 2 − 4 lata będzie powszechne – uważa ekspert.

Technologia Knox jeszcze niezbędna…

Czy problemem mogą być płatności wymagające wprowadzenia kodu PIN?

Kluczową rzeczą do rozstrzygnięcia i opracowania dla wdrożenia projektu SoftPOS po naszej stronie był tzw. PIN on Glass czyli możliwość wprowadzenia PIN-u posiadacza karty na  telefonie osoby przyjmującej płatność.

Ekspert podkreśla znaczenie rozwiązań koreańskiej firmy: Samsung ze swoją technologią Knox tworzy bezpieczną przestrzeń w telefonie, aby tę aplikację w sposób bezpieczny można było zainstalować, i żeby przetwarzać PIN do płatności.

…i dlatego to rozwiązanie na razie ma ograniczonych zasięg

Czyli SoftPOS można zainstalować tylko na telefonach firmy Samsung? – pyta aleBank.pl

Na razie. Ponieważ jest to pierwsze wdrożenie, i pracujemy z tą firmą, i będą to modele telefonów tej firmy. Jednak tak to zostało wymyślone, że z każdej półki cenowej będzie dostępny model, na którym SoftPOS-a będzie można zainstalować. Ale docelowo ma to działać w wersji, gdzie każdy telefon będzie mógł zostać użyty do zainstalowania SoftPOS-a. Problem jest taki, że jednak taki telefon musi spełniać warunki bezpieczeństwa. I obecnie te warunki spełnia Samsung i jego platforma Knox. A to jest najważniejsza część tego rozwiązania – tłumaczy Wojciech Małaszewicz.

Czy to oznacza, że w przyszłości także telefony np. firmy Apple z systemem iOS będą uczestniczyć w tym rozwiązaniu?

Technologicznie nie ma przeszkód, ale problemem jest polityka tej firmy. Jest to inny system czyli wymaga kolejnego projektu SoftPOS-a, z innym partnerem na innym systemie – wyjaśnia ekspert.

Po wprowadzeniu SoftPOS-ów terminale będą zbędne?

SoftPOS po pierwsze likwiduje absolutnie barierę kosztową. Nie będzie bowiem potrzebne inne urządzenie, które kosztuje.Czyli w ten sposób potaniamy płatności. Po drugie eliminujemy konieczność posiadania fizycznego, odrębnego urządzenia. Terminalem będzie telefon, każdy z nas go nosi, czyli każdy może mieć przy sobie terminal do akceptacji płatności – ocenia Wojciech Małaszewicz.

I dodaje, że jeżeli obecnie mamy na polskim rynku kilkaset tysięcy terminali, to teoretycznie dzięki SoftPOS-om ta liczba wyniesie kilkanaście milionów.

Mówimy tu o absolutnej rewolucji. Nie o dostarczaniu fizycznych urządzeń, które trzeba wyprodukować, zainstalować, skonfigurować, sparametryzować, podłączyć i uruchomić, lecz mówimy o wciśnięciu jednego guzika pod tytułem „Stwórz mi terminal w moim telefonie”. Liczba terminali na rynku może eksplodować, może być gigantyczna – prognozuje ekspert.

Produkcja terminali płatniczych stanie się więc zbędna?

Świat tak szybko się nie zmienia, ale rzeczywiście zmierzamy w kierunku digitalizacji, dematerializacji. Wszystko co jest fizyczne za chwilę będzie przeszłością, wszystko co nie jest online będzie przeszłością. Bo przyszłość jest nieubłagana i każdy kto prowadzi biznes musi o niej myśleć. Musi przewidywać, co może mu się przydarzyć za kilka lat – podkreśla Wojciech Małaszewicz.

 

 

SoftPOS-y czy QR kody

W Chinach też można przyjmować płatności na smartfonach dzięki stosowaniu  QR kodów.

− Niewątpliwie rozwiązania oparte o terminale, technologię hardware są dużo bezpieczniejsze i lepsze. Z kolei rozwiązania oparte o QR kody to wygoda, mobilność i niskie koszty. I przy tej ponad miliardowej populacji stawianie każdemu terminala nie wchodziłoby w rachubę. I stąd pojawiły się QR kody. Natomiast my też idziemy w tym kierunku co Chiny, bo wprowadzamy także tańsze rozwiązanie, dając przyjęty w Europie poziom bezpieczeństwa – zauważa Wojciech Małaszewicz.

 

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: