Sojusz banku z fintechem: na jakich warunkach?

BANK 2017/01

Wejście w życie postanowień dyrektywy PSD2 wraz z początkiem 2018 r. oznaczać będzie dla banków konieczność ukształtowania partnerskich relacji z przedsiębiorstwami z branży fintech. W jakich obszarach ma szansę rozwinąć się współdziałanie pomiędzy nimi? Co obie strony mogą sobie wzajemnie zaoferować? I wreszcie, co najważniejsze – czy w nowym modelu rynku finansowego znajdzie się miejsce dla tradycyjnej bankowości, czy też może banki powoli przekształcą się w rodzaj fintechu?

Rynek finansowy

Wejście w życie postanowień dyrektywy PSD2 wraz z początkiem 2018 r. oznaczać będzie dla banków konieczność ukształtowania partnerskich relacji z przedsiębiorstwami z branży fintech. W jakich obszarach ma szansę rozwinąć się współdziałanie pomiędzy nimi? Co obie strony mogą sobie wzajemnie zaoferować? I wreszcie, co najważniejsze – czy w nowym modelu rynku finansowego znajdzie się miejsce dla tradycyjnej bankowości, czy też może banki powoli przekształcą się w rodzaj fintechu?

Perspektywy koegzystencji obydwu sektorów na najbliższe lata stanowiły wątek przewodni debaty zatytułowanej „Wpływ branży Financial Technology na sektor bankowy”, zorganizowanej w ramach tegorocznego Kongresu Bankowości Detalicznej. Panel poprowadził Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, a w dyskusji uczestniczyli: Magdalena Dziewguć, Head of Google for Work; Piotr Kiciński, wiceprezes zarządu spółki Cinkciarz.pl; Maciej Krywoniuk, dyrektor Departamentu Strategii w Banku Handlowym w Warszawie; Daniel Martyniuk, Technology Leader na Europę Środkową w firmie Deloitte; Karol Mazurek, dyrektor zarządzający obszaru usług finansowych w spółce Accenture oraz Witold Skrok, wiceprezes zarządu Alior Banku S.A.

Co może fintech dać bankowi?

Tempo, z jakim alternatywne instytucje finansowe opanowują rynek, jest imponujące. – Dziś podmioty z tego segmentu dysponują jednoprocentowym udziałem w globalnym rynku finansowym, jednak już w przyszłym roku może on zwiększyć się pięciokrotnie – podkreślił Maciej Krywoniuk. Jeżeli trend ten utrzyma się przez kolejne lata – a wszystko wskazuje na to, że ekspansja fintechów może jedynie przyspieszyć – to już za cztery lata 10% przychodów sektora finansowego zasili konta innowacyjnych startupów. Konsekwencją coraz silniejszej presji przedsiębiorstw technologicznych na obszar dotychczas niepodzielnie należący do sektora bankowego może być albo nasilenie walki konkurencyjnej, albo też ukształtowanie nowych sojuszy pomiędzy starym a nowym segmentem rynku. Zdaniem przedstawicielki Google obecnie jest ostatni dzwonek na realizację tego drugiego scenariusza; w ciągu nadchodzących kilku lat fintechy mogą wywalczyć sobie na tyle silną pozycję na rynku, że współpraca z bankami nie będzie dla nich atrakcyjną ofertą.

Sytuację inaczej ocenił Maciej Krywoniuk – zauważył, że jeszcze trzy lata temu sektor fintech nie wykazywał zainteresowania kooperacją z bankami. – Dziś widzę, że chęci do współpracy jest więcej – stwierdził reprezentant Banku Handlowego. Pojawia się pytanie, na ile polskim bankom opłaci się wejście w porozumienie z fintechami. W przypadku tego typu mariaży zawieranych w krajach starej Unii Europejskiej czy też USA startupy wnoszą w posagu nowoczesne rozwiązania technologiczne, które pozwalają bankom istotnie zwiększyć prędkość i poprawić jakość wykonywanych operacji. Tymczasem polska bankowość reprezentuje z reguły znacznie wyższy poziom zaawansowania technologicznego; w konsekwencji korzyści uzyskane w wyniku kooperacji z fintechami mogłyby być dla tradycyjnego sektora finansowego znacznie niższe od ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: