Spółdzielcza Grupa Bankowa: BANK z akcentem na spółdzielczy

NBS 2010/12

- Czy jesteśmy bankiem z akcentem na spółdzielczy czy bankiem powołanym wyłącznie do zarabiania? - Paweł Pawłowski, prezes Gospodarczego Banku Wielkopolski S.A. nie podziela opinii, że bankowość spółdzielcza niczym nie różni się od komercyjnej.

- Czy jesteśmy bankiem z akcentem na spółdzielczy czy bankiem powołanym wyłącznie do zarabiania? - Paweł Pawłowski, prezes Gospodarczego Banku Wielkopolski S.A. nie podziela opinii, że bankowość spółdzielcza niczym nie różni się od komercyjnej.

– Wielu spółdzielców ma wobec komercji kompleksy. Mówią: bądźmy małym bankiem komercyjnym, spółdzielczość to gorset, który przeszkadza. A przecież jest wiele banków międzynarodowych – od HSBC aż po Alior Bank – które doceniają walory lokalności swoich usług. Nie przypadkiem komercja próbuje dzisiaj budować biznes oparty na relacjach z małymi środowiskami.

Natomiast część banków spółdzielczych krytykuje, czy nawet wstydzi się swoich udziałowców, albowiem udziały – według prawa bankowego – są funduszami drugiej kategorii i nie wiadomo, czy w przyszłości będą mogły być zaliczane do kapitałów własnych.

Zrozumieć kryzys

– Synteza przyczyn kryzysu globalnego została opisana w książce Jacka Żakowskiego pt. „Zawał. Zrozumieć kryzys”, która stanowi zbiór 20 rozmów przeprowadzonych z wybitnymi naukowcami, ekonomistami i intelektualistami w latach 2004-2009. Lekcja z ostatnich wydarzeń na świecie jest taka, że nastąpił wielki kryzys zaufania we wszystkich obszarach społecznych, w tym również w działalności banków. Tego kryzysu – cytuję za książką Żakowskiego – nie wystarczy przetrwać. Trzeba go zrozumieć.

– Odpowiedzią na brak zaufania jest zwiększona kontrola i stwarzanie skomplikowanych procedur. A procedura sprawia, że odpowiadamy na pytania, które są nam stawiane. Natomiast zaufanie powoduje, że informujemy się o tym, co istotne. Gdy sobie ufamy, możemy zawrzeć umowę od ręki, gdy sobie nie ufamy, każda umowa wymaga bez liku obwarowań, zastrzeżeń, konsultacji prawniczych itp., itd.

– Jako banki wchodzimy w regulacje MiFID, po co to robimy? ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: