Średnio 37 rowerów dziennie jest kradzionych w Polsce, może więc warto wykupić ubezpieczenie?

Z rynku

Coraz więcej cyklistów wyjeżdża na ulice, traktując rower już nie tylko jako formę sportu. Rezygnujemy z samochodu na rzecz roweru, który stał się wygodnym, tańszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu. Rowery są w dalszym ciągu cennym łupem dla złodziei. Według danych Komendy Głównej Policji w 2021 roku skradziono ich ponad 13,5 tys. To o prawie 750 więcej niż w 2020 roku. Ubezpieczyciele stale poszerzają ofertę polis rowerowych. Ich ceny zaczynają się już od 5 zł miesięcznie, podkreślają eksperci CUK Ubezpieczenia.

rowery nachodniku
Fot. stock.adobe.com / Stanisław Błachowicz

Coraz więcej cyklistów wyjeżdża na ulice, traktując rower już nie tylko jako formę sportu. Rezygnujemy z samochodu na rzecz roweru, który stał się wygodnym, tańszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu. Rowery są w dalszym ciągu cennym łupem dla złodziei. Według danych Komendy Głównej Policji w 2021 roku skradziono ich ponad 13,5 tys. To o prawie 750 więcej niż w 2020 roku. Ubezpieczyciele stale poszerzają ofertę polis rowerowych. Ich ceny zaczynają się już od 5 zł miesięcznie, podkreślają eksperci CUK Ubezpieczenia.

Popularność rowerów doskonale pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego – wynika z nich, że ponad 60 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada rower.

Nikogo już nie dziwi widok osoby w casualowym stroju, jadącej rowerem do pracy czy rodzica odwożącego dziecko do przedszkola.

Ważne jest wspólne bezpieczeństwo

Rowerem oczywiście najlepiej poruszać się po wyznaczonych ścieżkach i drogach, których, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2020 roku było ich w Polsce ponad 17 tys. kilometrów.

Rower w myśl przepisów jest traktowy jako pojazd. Ustawa także precyzyjnie określa jego wyposażenie

Przemieszczając się rowerem pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa. Kask w razie upadku ochroni głowę przed urazem spowodowanym uderzeniem. Co ważne, kask jest wskazany nie tylko na bezdrożach, ale również w mieście. Powinniśmy także unikać rozpraszaczy w postaci muzyki w słuchawkach, czy też rozmów przez telefon. Mogą one skutecznie zagłuszyć dźwięk klaksonu, dzwonek innego roweru czy sygnał karetki.

Jeżdżąc po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności warto mieć na sobie kamizelkę odblaskową i upewnić się czy nasz rower posiada wymagane oświetlenie.

– Rower w myśl przepisów jest traktowy jako pojazd. Ustawa także precyzyjnie określa jego wyposażenie, które jest kluczowe dla bezpieczeństwa naszego oraz innych użytkowników ruchu.

Przepisy określają zasady oświetlenia roweru oraz wyposażenia w dzwonek, bądź inne urządzanie umożliwiające wydanie sygnału dźwiękowego, które jest obowiązkowekomentuje Karolina Markowska, ekspert w zakresie ubezpieczeń rowerowych w  CUK Ubezpieczenia.

Czytaj także: Czas na obowiązkowe OC dla rowerzystów?

Ubezpieczenie roweru przed kradzieżą

Odpowiednie zabezpieczenia mogą zniechęcić potencjalnego złodzieja, ale nie dają 100-procentowej ochrony przed kradzieżą. Według danych Komendy Głównej Policji w roku 2021 skradziono ponad 13,5 tys. jednośladów. To o ponad 750 więcej niż w 2020 roku. Najwięcej rowerów skradziono z budynków wielorodzinnych – 3746 oraz bezpośrednio z dróg i jezdni – 1222.

Głośny w Polsce przypadek kradzieży miał miejsce w październiku ubiegłego roku w Jeleniej Górze, gdzie ofiarą złodzieja padła Maja Włoszczowska, utytułowana polska kolarka górska, m.in. dwukrotna medalista igrzysk olimpijskich. Z komórki lokatorskiej zniknęły dwa unikatowe rowery, dostosowane do potrzeb i wymiarów konkretnej kolarki. Eksperci oceniali straty na dziesiątki tysięcy złotych.

Najwięcej rowerów skradziono z budynków wielorodzinnych – 3746 oraz bezpośrednio z dróg i jezdni – 1222.

Na zakup kosztownego sprzętu decyduje się coraz więcej Polaków. Drugie i trzecie miejsce na podium segmentów rowerów pod względem popularności to rowery szosowe i elektryczne, których średnia cena jest relatywnie wysoka – ponad 2 tys. zł. Niezależnie od kosztów, wiele osób nie wyobraża już sobie funkcjonowania bez roweru. Dlatego warto pomyśleć o wykupieniu ubezpieczenia roweru.

Źródło: CUK Ubezpieczenia

Czytaj także: Trójmiasto, Warszawa i Kraków na końcu europejskiego rankingu zrównoważonej mobilności

Polisa już od 5 zł miesięcznie

Na rynku występują polisy w różnych wariantach, w ich skład może wchodzić ubezpieczenia casco, OC na wypadek np. zarysowania auta czy potrącenia pieszego oraz ubezpieczenie NNW. Eksperci CUK przeprowadzili wycenę polisy dla nowego jednośladu o wartości 1500 zł.

Ubezpieczenie w pełnym wariancie zwierającym: OC z sumą gwarancyjną 10 000 zł, NNW z sumą ubezpieczenia na tę samą kwotę, casco dopasowane do wartości roweru oraz ubezpieczenie bagażu do 500 zł obowiązujące na terenie RP wyniosło 133 zł.

Natomiast polisa w podstawowym wariancie, zwierająca tylko NNW wyniesie 37 zł na cały sezon. To niewiele zakładając, że dla potencjalnego użytkownika, rower w sezonie będzie podstawowym środkiem komunikacji. Warto dodać, że w przypadku ubezpieczenia roweru nie są brane pod uwagę kryteria wiekowe właściciela czy techniczne.

Występują polisy w różnych wariantach, w ich skład może wchodzić ubezpieczenia casco, OC na wypadek np. zarysowania auta czy potrącenia pieszego oraz ubezpieczenie NNW

‒ Świadomość ubezpieczeniowa Polaków wzrasta i chętniej sięgamy po niestandardowe ubezpieczenia. Tak jest m.in. w przypadku ubezpieczeń dla rowerzystów. Dedykowane polisy rowerowe to interesujące rozwiązanie dla wszystkich, którzy korzystają z tego środka transportu.

Zróżnicowana intensywność użytkowania powoduje, że na rynku występują polisy w kilku wariantach. OC gwarantuje pokrycie szkód wyrządzonych przez rowerzystę innym osobom. Casco zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży lub zniszczenia. NNW chroni rowerzystę w razie wystąpienia nieszczęśliwego wypadku dodaje Karolina Markowska.

Źródło: CUK Ubezpieczenia

Czytaj także: Romet: 450 mln zł przychodu w tym roku, 600 mln zł w 2022 roku dzięki jakości, e-commerce i eksportowi

Źródło: CUK Ubezpieczenia
Udostępnij artykuł: