Startuje Authologic: nowy projekt twórców Zencard pozwalający na uwierzytelnianie tożsamości w 100 proc. online

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Klient / Z rynku

Jarosław Sygitowicz
Jarosław Sygitowicz Fot. Authologic

Twórcy Zencard, Krzysztof Klimczak, Marek Rogoziński i Jarosław Sygitowicz, startują z nowym projektem - aplikacją pozwalającą na zdalną weryfikację tożsamości przy użyciu m.in danych bankowych. Powstała dzięki API zapewnionemu przez polski fintech - banqUP.

.@authologic ma pomóc w uwierzytelnianiu tożsamości klienta w stu procentach online - przy użyciu m.in. najbardziej wiarogodnych w sieci danych, które posiadają banki #Authologic #Zencard #banqUP #OpenBanking @BanqupTeam

Authologic to nowa firma Rogozińskiego, Sygitowicza i Klimczaka. Nie ma nic wspólnego z ich wcześniejszym biznesem.

– Parę lat po zakupie Zencard przez PKO BP zakończyliśmy naszą współpracę i postanowiliśmy tworzyć nowe rozwiązanie, tym razem związane z otwartą bankowością – wyjaśnia Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel Authologic.

Uwierzytelnianie tożsamości klienta w 100 procentach online

System ma pomóc w uwierzytelnianiu tożsamości klienta w stu procentach online – przy użyciu m.in. najbardziej wiarogodnych w sieci danych, które posiadają banki. Dostęp do nich, za wiedzą i zgodą klienta banku, zapewnia zarejestrowanym podmiotom trzecim (tzw. TPP) unijna dyrektywa PSD2. W wypadku Authologic infrastrukturę i połączenie zapewnia firma banqUP, polsko-belgijski agregator API bankowych, który został zarejestrowany jako jeden z pierwszych TPP przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Czytaj także: Polsko-belgijski banqUP może świadczyć usługi dostępu do kont w 18 krajach europejskich >>>

BanqUP oferuje swoje API m.in. w modelu TPP-as-a-service. Dzięki temu inne podmioty (tak jak w tym wypadku Authologic) mogą korzystać z jego licencji i infrastruktury do tworzenia swoich usług.

– Dzięki korzystaniu z rozwiązania banqUP mamy możliwość szybkiego uzyskania dostępu do kolejnych banków, a w dalszej perspektywie szybkie wyjście poza polski rynek – wyjaśnia Sygitowicz.

Dodaje też, że pracują już nad innymi rozwiązaniami, na które pozwala otwarta bankowość, na przykład scoringu w oparciu o dane transakcyjne.

Jak podpisać umowę w trakcie pandemii?

Współzałożyciel Authologic przyznaje, że sam znalazł się  niedawno w sytuacji, w której jego system okazałby się przydatny.

– W czasie największych obostrzeń związanych z pandemią podpisywałem umowę z nową siecią komórkową. Kurier zobaczył mój dokument i wydał mi umowę, natomiast następnego dnia zadzwonił, że powinien jeszcze wziąć kopię dokumentu lub jego skan, którego ja z kolei, ze względów bezpieczeństwa, nie chciałem  przekazywać nieznajomej osobie – opowiada.

Jak dodaje, cały proces podpisywania umowy trwał dwa dni.

Czy fintechy wykorzystają możliwości otwartej bankowości?

Według Krzysztofa Pulkiewicza, prezesa banqUP, logowanie się i podpisywanie umów za pomocą danych bankowych niedługo stanie się codziennością.

– W momencie rozpowszechnienia się mediów społecznościowych szybko zaczęły pojawiać się rozwiązania wykorzystujące pochodzące z nich dane. Dane bankowe są znacząco bardziej wiarygodne i uniwersalne, a sposób ich przekazywania dużo bardziej przejrzysty i bezpieczny dla klienta banku. Weryfikacja tożsamości, możliwość zdalnego podpisania umowy, czy sprawdzanie, czy klient ma np. na koncie wystarczająco środków na wynajęcie samochodu, to pierwsze rozwiązania, które można wprowadzić dzięki otwartej bankowości. Spodziewamy się, że takich ułatwiających życie rozwiązań będzie powstawało coraz więcej – mówi prezes banqUP.

Authologic z dwoma klientami, rozmawia z kolejnymi trzema

Authologic już nawiązało współpracę z dwoma klientami, wśród których jest znana platforma do wynajmowania samochodów czy pojazdów transportu osobistego – Vooom.

– Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni jak dobrze klienci zareagowali na wzmiankę o powstaniu Authologic. Wśród wielu zainteresowanych podmiotów jako najbardziej obiecujące widzimy rynki wynajmu pojazdów i nieruchomości, dostawy mediów i usług telekomunikacyjnych oraz  usługi finansowe, jak np. leasing czy pożyczki. Bardzo ciekawe wydają się też usługi stricte on-line np.  marketplace’y czy fintechy – mówi Sygitowicz.

Źródło: Authologic
Udostępnij artykuł: