Strefa VIP: Jak zostać pilotem?

BANK 2013/10

Samodzielne latanie jest marzeniem wielu ludzi, a na realizację marzeń nigdy nie jest za późno. Pilotowanie samolotu może być zarówno przyjemnością i formą relaksu, jak i umiejętnością przydatną w prowadzeniu biznesu. Wszak niewielki własny samolot jest bardzo szybkim i wygodnym środkiem lokomocji. Dlatego warto zainteresować się zrobieniem licencji pilota.

Samodzielne latanie jest marzeniem wielu ludzi, a na realizację marzeń nigdy nie jest za późno. Pilotowanie samolotu może być zarówno przyjemnością i formą relaksu, jak i umiejętnością przydatną w prowadzeniu biznesu. Wszak niewielki własny samolot jest bardzo szybkim i wygodnym środkiem lokomocji. Dlatego warto zainteresować się zrobieniem licencji pilota.

Tekst i zdjęcia Jarosław Dobrzyński

Podstawowym dokumentem, uprawniającym do pilotowania niewielkiego samolotu, swoistym lotniczym prawem jazdy kategorii B jest licencja pilota samolotowego turystycznego PPL(A) – private pilot licence (aeroplane). Pozwala ona na samodzielne pilotowanie samolotów jednosilnikowych o napędzie tłokowym o całkowitej masie startowej nie przekraczającej 5700 kg, w dzień przy dobrych warunkach meteorologicznych, w celach niezarobkowych.

Jak wygląda szkolenie? Program szkolenia do PPL(A) zgodny z obowiązującymi w Europie przepisami JAR-FCL (Joint Aviation Requirements-Flight Crew Licensing) podzielony jest na dwie części – teoretyczną oraz praktyczną. Jego celem jest przygotowanie ucznia pilota do bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych zgodnie z zasadami wykonywania lotów z widzialnością VFR (Visual Flight Rules). Zgodnie z obowiązującymi przepisami warunkiem rozpoczęcia szkolenia praktycznego jest ukończenie szkolenia teoretycznego.

Szkolenie teoretyczne obejmuje następujące przedmioty:

  • Prawo lotnicze, zasady ruchu lotniczego, przepisy i służby ruchu lotniczego, przepisy JAA.
  • Ogólna wiedza o samolocie.
  • Osiągi i planowanie lotu.
  • Człowiek – możliwości i ograniczenia.
  • Meteorologia.
  • Nawigacja.
  • Procedury operacyjne.
  • Zasady lotu.
  • Łączność.
  • Ogólne bezpieczeństwo lotów.

Szkolenie teoretyczne prowadzone jest, w zależności od ośrodka, na różne sposoby. Niektóre prowadzą je metodą stacjonarną, inne stawiają na naukę własną z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych, zakończoną spotkaniami konsultacyjnymi z wykładowcami. Przed przystąpieniem do szkolenia praktycznego zazwyczaj zdaje się wewnętrzny egzamin teoretyczny.

Zanim rozpocznie się szkolenie praktyczne, należy przejść badania lekarskie dla tzw. II klasy wymogów zdrowotnych. Można je wykonać w Głównym Ośrodku Badań Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu, Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej, Centrum Medycznym Luxmed i Alergo-Med w Warszawie. Nie są wiele bardziej wymagające niż badania na prawo jazdy. Czynnikami dyskwalifikującymi są: padaczka, choroby psychiczne, zaburzenia mowy, wady serca upośledzające wydolność psychofizyczną i ograniczające dotlenienie organizmu, cukrzyca insulinozależna, niezdolność do rozróżniania barw i schorzenia narządu ruchu objawiające się niedowładami, co ogranicza zdolność do operowania urządzeniami sterowymi. Po otrzymaniu licencji badania kontrolne należy przeprowadzać co rok.

Zgodnie z przepisami JAR-FCL szkolenie praktyczne do uzyskania licencji pilota turystycznego obejmuje minimum 45 godzin lotu. Zazwyczaj jest to 120-130 lotów, z czego około 40 samodzielnych. Szkolenie jest podzielone na trzy zadania.

Najpierw jest nauka pilotażu podstawowego w strefie i lotu po kręgu, połączona z nauką startu i lądowania oraz postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. Ten etap składa się z kilku faz. Pierwsza to nauka techniki pilotażu, podczas której kursant uczy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: