Strefa Vip: Nowy horyzont badań neuromarketingowych

BANK 2015/01

Ojczyzną badań marketingowych są Stany Zjednoczone. Już w 1879 r. przeprowadzono jedno z pierwszych badań marketingowych za pomocą metody nazwanej ankietą pocztową. Zleceniodawcą był producent maszyn rolniczych. W drugiej dekadzie XX w. podczas boomu reklamowego i złotej ery radia, rozwinęły się w Stanach badania, które wyraźnie wyodrębniły się ze statystyki przemysłowej oraz instytucji i metodologii spisów powszechnych.

Jan Garlicki, Daniel Mider

W Polsce badania takie jeszcze przed 1989 r. prowadziły m.in. katedry i zakłady marketingu na uczelniach ekonomicznych i kierunkach nauk o zarządzaniu. Blisko dwadzieścia pięć lat temu zaczęły się u nas pojawiać oddziały międzynarodowych firm i powstawać prywatne instytuty badań opinii i rynku. Badaniami objęto wówczas setki tysięcy respondentów. Przeprowadzano wywiady indywidualne i grupowe, by poznać opinie ludzi o kampaniach marketingowych, reklamach i produktach. Zdobywano cenną wiedzę, pozwalającą lepiej przygotowywać przekaz wykorzystywany w komunikowaniu. Obecnie liczba osób uczestniczących w badaniach w ciągu roku w Polsce sięga kilku milionów.

Klasyczne badania marketingowe mają pewne niedoskonałości, z którymi starano się walczyć poprzez powiększanie pró...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: