Strefa VIP: Przychodzi do banku…

BANK 2009/06

Wielu menedżerom, zwłaszcza tym z analitycznym podejściem do biznesu, wydaje się on zbyt abstrakcyjny, by mógł być efektywny. Chociaż można spotkać i takich, którzy postrzegają coaching, jako neomobbing. Doskonale zawoalowaną presję i manipulację, ukierunkowaną na zwiększanie wyników osiąganych przez organizację.

Wielu menedżerom, zwłaszcza tym z analitycznym podejściem do biznesu, wydaje się on zbyt abstrakcyjny, by mógł być efektywny. Chociaż można spotkać i takich, którzy postrzegają coaching, jako neomobbing. Doskonale zawoalowaną presję i manipulację, ukierunkowaną na zwiększanie wyników osiąganych przez organizację.

Bożena Wasiak

Coaching pojawił się Polsce u schyłku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, czyli ponad 10 lat później niż w Stanach Zjednoczonych, które uważa się za kolebkę tych usług. W polskiej branży finansowej od początku najbardziej aktywny w wykorzystaniu coachingu był Bank Śląski i Nationale Nederlanden – obecnie Grupa ING. Dzisiaj, zarówno jeśli chodzi o rozwój własnych kadr, jak i korzystanie z usług coachów zewnętrznych, prym wiedzie również Grupa ING. Ostatnio po tego rodzaju działania na szerszą skalę sięgnęła Grupa PZU, która w obszarze zarządzania wiedzą i talentami uchodziła za instytucję dość zachowawczą. Ciekawą inicjatywę podjął Bank Gospodarstwa Krajowego pod nazwą Youth Business Poland, łącząc działalność kredytową z profesjonalną opieką coachingową i mentoringową nad młodymi przedsiębiorcami.

Rozwojowy jest także projekt współfinansowany przez Unię Europejską dla Getin Banku, realizowany w ramach zwiększenia konkurencyjności poprzez rozwój kapitału ludzkiego, którego ważną częścią jest komunikacja i coaching. Tym projektem objęty został bardzo szeroki zespół – ponad 1600 pracowników. Niemal wszystkie banki oraz instytucje finansowe w latach 2007-2009 wdrażały jakieś formy oddziaływań coachingowych – od Deutsche Banku, poprzez BRE Bank, BZ WBK, Bank BPH czy też Millennium Bank. We wszystkich wymienionych instytucjach można spotykać bardziej lub mniej usystematyzowane działania z obszaru coachingu. Są jednak instytucje, zwłaszcza państwowe lub rządowe w tym sektorze, dla których współczesne metody rozwoju kadr są ciągle tajemnicą.

Mity związane z coachingiem

Mimo że coaching jest nowym zjawiskiem rynkowym, zdążyło wokół niego narosnąć wiele mitów. Podstawowe przedstawił, a następnie zastąpił je prawdami, Robert Hargrove, założyciel Masterful Coaching Inc., czołowej firmy szkolącej kadry kierownicze w USA.

  • Mit 1: Coaching to ostatnia deska ratunku dla nieudaczników.
  • Prawda 1: Coaching jest dla tych, którzy odnieśli sukces i którzy pragną zwiększyć swoją przewagę.
  • Mit 2: Coaching polega na wyszukiwaniu i wypełnianiu luk.
  • Prawda 2: Coaching polega na tworzeniu przyszłości, a nie tylko wypełnianiu luk.
  • Mit 3: Coaching dotyczy rozwoju konkretnych osób.
  • Prawda 3: Coaching łączy wydajność rozwój i współpracę.
  • Mit 4: Coaching to odizolowane wydarzenie towarzyszące rocznej ocenie wydajności
  • Prawda 4: Coaching to ciągły i niekończący się proces.

Executive coaching dość dobrze rozwinięty na Zachodzie, w Polsce – zdaniem Zbigniewa Brzezińskiego, coacha kadry menedżerskiej wyższego i średniego szczebla – jest w dalszym ciągu w wieku niemowlęcym. O światowym zwiększeniu popytu na ten rodzaj usług może świadczyć rosnąca liczba osób, które obejmując najwyższe stanowiska w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: