Strefa VIP:Szybko i komfortowo

BANK 2013/02

Samolot jest najszybszym i statystycznie najbezpieczniejszym środkiem transportu. Chociaż w Polsce z roku na rok wzrastają lotnicze przewozy pasażerskie, istnieje też grono ludzi, którzy chcą niezależności od ograniczeń i uciążliwości podróżowania regularnymi liniami (sztywne rozkłady lotów, opóźnienia, czasochłonne odprawy) i chcą szybko dostawać się do miejsc, do których linie lotnicze nie docierają. Dla nich przeznaczone są usługi aero-taxi.

Samolot jest najszybszym i statystycznie najbezpieczniejszym środkiem transportu. Chociaż w Polsce z roku na rok wzrastają lotnicze przewozy pasażerskie, istnieje też grono ludzi, którzy chcą niezależności od ograniczeń i uciążliwości podróżowania regularnymi liniami (sztywne rozkłady lotów, opóźnienia, czasochłonne odprawy) i chcą szybko dostawać się do miejsc, do których linie lotnicze nie docierają. Dla nich przeznaczone są usługi aero-taxi.

Jarosław Dobrzyński

W Polsce istnieje kilka firm, oferujących usługi aero-taxi, czyli nieregularne przewozy pasażerskie (i towarowe) na żądanie do miejsc wskazanych przez klienta. Eksploatują różne rodzaje statków powietrznych, od zabierających po kilku – kilkunastu pasażerów luksusowych odrzutowców, 30-miejscowych turbośmigłowych samolotów pasażerskich po lekkie czteromiejscowe samoloty jednosilnikowe i śmigłowce.

Samoloty większe są bardziej komfortowe i mają bogatsze wyposażenie radionawigacyjne, dzięki czemu są bardziej niezależne od niekorzystnych warunków atmosferycznych, ale koszty ich czarteru są wysokie i muszą korzystać z dużych lotnisk. Mniejsze samoloty mogą operować z mniejszych lotnisk, ale są wolniejsze, mniej wygodne i ich działania są znacznie bardziej ograniczone przez pogodę. Rolę powietrznych taksówek najczęściej pełnią jednak dwusilnikowe samoloty z napędem tłokowym, zabierające 4-6 pasażerów.

Powietrzne taksówki nie są tanie. Są przeznaczone dla ludzi, dla których czas, elastyczność i wygoda podróży są czynnikami najważniejszymi. Podstawowym wskaźnikiem jest koszt godziny lotu. Niektóre firmy wliczają weń opłaty związane z przewozem (nawigacyjne i lotniskowe), w innych płaci się za to oddzielnie (wysokość opłat jest różna w zależności od lotniska, do którego wykonywany jest lot). Z tego względu wiele nie ma stałego cennika i wycenia każde zlecenie indywidualnie. Należy pamiętać, że płaci się za czas lotu na całej trasie, jaką pokonuje samolot (tzn. od lotniska macierzystego do lotniska, skąd zabierani są pasażerowie, lot do celu i powrót samolotu do bazy). Loty krajowe objęte są stawką VAT 8 proc., a międzynarodowe – 0 proc. Prócz firm posiadających własną flotę istnieją też takie, które pośredniczą przy wynajmie samolotów dyspozycyjnych na całym świecie. Firmy świadczące usługi aero-taxi powinny posiadać certyfikat przewoźnika lotniczego (Air Operator’s Certificate, AOC), wydawany przez państwowy organ nadzoru lotniczego (w Polsce – Urząd Lotnictwa Cywilnego), który precyzuje wymagania, jakie powinny spełniać (np. obowiązkowe ubezpieczenia, których koszt wliczony jest już w cenę godziny lotu). Ustawa Prawo lotnicze określa zobowiązania przewoźnika wobec klienta.

Blue Jet

Blue Jet (www.bluejet.aero) to mieszcząca się w Warszawie firma, oferująca czartery samolotów odrzutowych o różnej wielkości i zasięgu, pozwalających na wykonywanie lotów po Europie i międzykontynentalnych. W skład floty firmy wchodzą samoloty Embraer Legacy 600, Bombardier Global 5000, Cessna Citation XLS, Cessna Citation CJ2+ i Beechcraft Premier IA. Nie ma stałego cennika, ceny zależą od długości czarteru, wysokości opłat na lotniskach docelowych, zamówionego cateringu i obsługi pokładowej, a także sezonowości. Przelot z Warszawy do Rygi i z powrotem, w ciągu tego samego dnia (1 h 10 min w jedną stronę, z kilkugodzinnym pobytem na miejscu), statkiem Cessna Citation Jet 2 to koszt około 6000 euro.

Ibex-UL

Firma Ibex – Usługi Lotnicze z Warszawy (www. ibex-ul.pl) zajmuje się przewozami aero-taxi przy użyciu ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: