Świadomie Wybieram Przyszłość

Finanse i gospodarka

Kolejna edycja kampanii "Świadomie wybieram przyszłość" trwa. Akcja społeczna organizowana przez KluczDoKariery.pl skupiła 200 tysięcy uczniów z całej Polski. Licea, technika oraz szkoły zawodowe, które zgłosiły się do udziału w kampanii otrzymały bezpłatne materiały do wykorzystania na zajęciach lekcyjnych.

Tegoroczna edycja odbywa się między 1 listopada a 30 kwietnia 2014. Dzięki Kluczdokariery.pl młodzież dowiaduje się, jakie posiada preferencje i predyspozycje zawodowe, a nauczyciele uzyskują pewne wskazówki, jak pokierować młodzież by mogła je rozwijać. W szkole coraz częściej mówi się o ważności decyzji podejmowanych w zgodzie z sobą samym, tak by móc później umiejętnie wpisać się w sytuację rynkową. Do lepszego odnalezienia się na rynku pracy mają pomóc udostępnione kwestionariusze zawodowe.

Dzięki uczestnictwu w kampanii uczniowie poznają, który z sześciu typów osobowości zawodowej, zaprezentowanych przez Johna Hollanda posiadają. W wyniku otrzymują informację czy są: typem realistycznym – reprezentowanym przez osoby, które lubią poprzez działanie rozwiązywać różne problemy; typem badawczym – który dąży do zrozumienia otaczającego świata, poszukuje prawdy analizując rzeczy, zjawiska, uczucia i myśli; typem artystycznym – który cechuje zamiłowanie do sztuk pięknych, muzyki, literatury, są to osoby, które lubią tworzyć nowe rzeczy, rozwijać koncepcje i pomysły;  typem społecznym – reprezentowanym przez ludzi, dla których ważny jest kontakt międzyludzki, lubią pomagać, doradzać, wyjaśniać czy opiekować się innymi; typem przedsiębiorczym – który chce mieć władzę, pieniądze, wpływać na innych, kierować, przewodzić, przekonywać innych do celów organizacyjnych lub osiągnięć ekonomicznych; typem konwencjonalnym – lubiącym zajęcia i zawody z danymi, ich porządkowaniem i strukturalizowaniem. Każdy z typów pozwala określić, w jakim stopniu konkretny zawód odpowiada danej osobie i czy nadaje się ona do środowiska pracy, w którym zawód jest wykonywany.

W tym roku uczniowie otrzymali dostęp do jeszcze jednego testu. Oprócz testu predyspozycji zawodowych udostępniony został kwestionariusz przedsiębiorczości. Test ukazuje kto z nas posiada cechy przedsiębiorcy, kierownika czy może raczej podwładnego.

Kampania ma na celu wzbudzenie w uczniach zainteresowania swoją przyszłością zawodową oraz dostarczeniem im wiedzy na temat doradztwa zawodowego. Dzięki uzupełnieniu kwestionariusza obszarów i kompetencji zawodowych zwracają oni uwagę na swoje preferencje i predyspozycje. Wynik ten powinien być dodatkowo doprecyzowany podczas spotkania z doradcą zawodowym, który innymi technikami określi kierunek rozwoju zawodowego badanej osoby. Zajęcia tego typu powinny stać się powszechne tym bardziej, że sytuacja młodych ludzi wymaga takiego zainteresowania, a sukces zawodowy to sukces życiowy.

Podczas tegorocznej kampanii okres zgłoszeniowy został wydłużony do 15 stycznia co pozwoliło wielu szkołom zdążyć z rejestracją w naszym systemie.

Patronami kampanii Świadomie Wybieram Przyszłość jest agencja interaktywna Greenfly oraz platforma crowdsourcingowa Sprinet.pl.

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie www.wybieram.kluczdokariery.pl. Można tam znaleźć również informacje, jakie szkoły w danym województwie biorą w niej udział.

Artur Mendrala
Redaktor portalu Kluczdokariery.pl

Udostępnij artykuł: