Sygnały: grudzień 2011

NBS 2011/12

DEBETY CZY KREDYTÓWKI? Według NBP popularne debety przegrywaja z kartami kredytowymi, chociaz w wielu bankach sa od kart nizej oprocentowane. Bankowcy wola promowac kredytówki, a nie debety. Powód? Maja prowizje od sklepu za kazda transakcje karta, a od klienta pobieraja odsetki i rózne opłaty manipulacyjne. Karty kredytowe sa równie wygodne przy szybkich zakupach jak mozliwosc korzystania z debetu, a przyciagaja klientów dodatkowym bonusem w postaci siegajacego ponad 50 dni okresu bezodsetkowego. Tyle ze z badan wynika, iz tylko jedna trzecia posiadaczy kart miesci sie ze spłata zadłuzenia w okresie bezodsetkowym. Pozostali wpadaja w oprocentowanie 25-26 proc. rocznie.

DEBETY CZY KREDYTÓWKI? Według NBP popularne debety przegrywaja z kartami kredytowymi, chociaz w wielu bankach sa od kart nizej oprocentowane. Bankowcy wola promowac kredytówki, a nie debety. Powód? Maja prowizje od sklepu za kazda transakcje karta, a od klienta pobieraja odsetki i rózne opłaty manipulacyjne. Karty kredytowe sa równie wygodne przy szybkich zakupach jak mozliwosc korzystania z debetu, a przyciagaja klientów dodatkowym bonusem w postaci siegajacego ponad 50 dni okresu bezodsetkowego. Tyle ze z badan wynika, iz tylko jedna trzecia posiadaczy kart miesci sie ze spłata zadłuzenia w okresie bezodsetkowym. Pozostali wpadaja w oprocentowanie 25-26 proc. rocznie.

SWIATECZNY ZAKUPOHOLIZM

Tylko połowa Polaków uwaza, ze oszczedzanie jest modne – wynika z badania „Oszczednosciowy Barometr ING”, sporzadzonego na zlecenie ING BS przez Millward Brown SMG/KRC. Najciekawsze wyniki badania: 9 na 10 oszczedzajacych trzyma pieniadze w banku, tylko jedna czwarta oszczedzajacych odkłada pieniadze regularnie, wiekszosci Polakom poczucie bezpieczenstwa daja oszczednosci w wysokosci 3-krotnosci ich dochodów (31 proc.) oraz 6-krotnosci (26 proc.). Dwóch na pieciu Polaków uwaza, ze lepiej kupic kolejna pare spodni, niz odłozyc pieniadze (41 proc.), a 4 na 5 Polaków uwaza, ze zakupoholizm to taki sam nałóg jak palenie (78 proc.).

KARTA DO SKUBANIA

Prowizje na transakcjach kartami sa w Polsce jedne z najwyzszych w Europie – wynika z raportu NBP. Zakładajac wysokosc prowizji 1,5 proc. wartosci transakcji dokonanej karta, w 2011 r. z tego tytułu banki uzyskaja ponad 1,4 mld zł przychodów. Jednak realna wysokosc prowizji jest inna, najwieksze fi rmy płaca ok 1,6 proc., za to mniejsze ponad 2 proc., a nawet 3 proc. W przypadku rynku paliwowego problem jest drastyczny, jesli klient płaci karta, to prowizja pochłania ponad 80 proc. marzy realizowanej przez sprzedawce. Najblizej jest nam do Niemiec, gdzie opłata wynosi 1,58 proc. W Irlandii jest to juz 0,41 proc., a w Finlandii tylko 0,19 ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: