Sztuczna inteligencja szansą dla polskiej gospodarki

Polecamy

Wdrożenie rozwiązań technologicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję może mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki, a technologia stopniowo będzie zmieniać sposób pracy w centrach usług, zatrudniających w naszym kraju ok. 200 tys. osób – wynika z tegorocznego raportu Technology Vision 2017 przygotowanego przez firmę Accenture.

Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Technology uważa, że centra usług w Polsce osiągnęły niebywały sukces i jest to obok motoryzacji, branża zatrudniająca najwięcej pracowników. W pewnym stopniu możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana właśnie poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, między innymi przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, jest szansą na dalszy rozwój branży. Z dotychczasowych raportów Technology Vision, które identyfikują trendy technologiczne wpływające na globalną gospodarkę, tegoroczna edycja jak nigdy wcześniej zwraca uwagę na zmiany istotne dla Polski – twierdzi Borek.

Accenture Labs od 17 lat analizuje środowiska biznesowe szukając nowych trendów technologicznych, które mogą w przyszłości mieć największe znaczenie dla rozwoju firm i całej gospodarki.

Z raportu wynika, że maszyny w coraz większym stopniu programowane są do wykonywania zadań dotychczas przypisywanych wyłącznie dla ludzi. Stopniowo, codziennością staje się wirtualny konsultant w call centre czy systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych, które uczą się jak reagować na konkretne sytuacje.

Analitycy Accenture oceniają, że sztuczna inteligencja będzie nowym interfejsem użytkownika, a jej rozwój całkowicie zmieni nasze podejście do korzystania z technologii upraszczając stosowane dotychczas rozwiązania przy czym coraz częściej użytkownicy będą się komunikowali z maszynami, wykorzystując język naturalny.

W ich ocenie platformy biznesowe są kontynuacja trendu który sprawił, że np. UBER – największa firma taksówkowa na świecie nie posiada ani jednego samochodu, a  Airbnb nie ma ani jednego hotelu. Platformy o globalnym zasięgu dające dostęp do usług będą zyskiwać na znaczeniu i wypierać tradycyjne modele biznesowe. Ponad 25% ankietowanych przyznało, że cyfrowe ekosystemy zmieniają sposób działania ich organizacji – napisano w raporcie.

Dodano w nim także, że elastyczne formy zatrudnienia zyskują na popularności wśród pracodawców i pracowników, a rynek kompetencji, szczególnie w zakresie technologii, jest globalny dzięki technologii ułatwiającej pracę zdalną oraz platformom ułatwiającym znalezienie pracowników do projektów. Polska jest jednym z liderów w tym zakresie z uwagi na popularność samozatrudnienia jako formy współpracy. 85% przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej planuje w większym zakresie korzystać z usług niezależnych wysoko wykwalifikowanych i utalentowanych freelancerów.

Doceniono również to, ze urządzenia elektroniczne będą w coraz większym stopniu dostosowywać się do naszych potrzeb i oczekiwań, a kluczowe będzie wygranie rywalizacji o najlepsze doświadczenie użytkownika oraz poszukiwanie nowych obszarów rozwoju.

Leszek Sadkowski

Udostępnij artykuł: