Szybszy meldunek i uzyskanie od ręki zaświadczenia o stanie cywilnym; rząd przyjął projekt rozszerzający katalog spraw urzędowych załatwianych zdalnie

Gospodarka

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz prawa o aktach stanu cywilnego, zakładający poszerzenie katalogu spraw urzędowych, które można będzie załatwić online, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

senior, komputer, edukacja
Fot. stock.adobe.com / FotoArtist

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz prawa o aktach stanu cywilnego, zakładający poszerzenie katalogu spraw urzędowych, które można będzie załatwić online, poinformowało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

"Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie - przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych" - czytamy w komunikacie.

Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji.

Najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie

Wśród nowych usług online będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego.

Najważniejsze rozwiązania zawarte w projekcie:

  • Przyjęcie podstaw prawnych do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym.
  • Włączenie usług do witryny gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).
  •  Przy pomocy nowych usług możliwe będzie: 

- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL;

- zameldowanie oraz wymeldowanie się;

- zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu;

- pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci;

- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe  osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych;

- złożenie wniosku o udostępnienie danych z rejestru PESEL, zarówno w trybie jednostkowym, jak i teletransmisji oraz przedkładanie w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków do przyznania dostępu;

- pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego;

- pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.

Nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r.

Rozwiązania cyfrowe dostępne są obecnie m.in. w postaci e-PIT-u, e-zwolnień, e-recept, zgłoszenia narodzin dziecka. W formie elektronicznej obsługiwani byli także przedsiębiorcy, składający wnioski w ramach tarczy antykryzysowej. Z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: