Talentuno, czyli rekrutacyjny Uber, wkracza do Polski. Zmieni sposób, w jaki ludzie znajdują pracę?

Rynek pracy / Z rynku

Logo Talentuno
Logo Talentuno Źródło: Materiały prasowe

Polski rynek pracy stale się rozwija i jest obecnie niezwykle chłonny, jednak temu dynamicznemu wzrostowi towarzyszą coraz większe trudności firm w pozyskiwaniu odpowiednich pracowników. Węgierski start-up Talentuno postanowił znaleźć rozwiązanie tego problemu.

#Talentuno chce zmienić sposób, w jaki prowadzone są obecnie #rekrutacje w Polsce #praca

To platforma, która właśnie startuje w Polsce, a swoją potęgę buduje na crowdsourcingu. Ten wielopoziomowy start-up ma być tym dla branży rekrutacji, czym Uber stał się dla przewozów taksówkowych, a AirBnB dla krótkoterminowego wynajmu mieszkań.

Potęga crowdsourcingu zdemokratyzuje branżę rekrutacyjną

Talentuno wprowadza powiew świeżości oraz rewolucjonizuje skostniały i przestarzały system rekrutacji oparty na agencjach i firmach zatrudniających specjalistów ds. HR, rekruterów i headhunterów. Start-up, który wystartował we wrześniu 2018 r., odniósł ogromny sukces na Węgrzech, rewolucjonizując jednocześnie lokalny rynek pracy. Polska jest drugim krajem, w którym będzie działać ta nowoczesna platforma łącząca firmy, rekruterów-freelancerów i kandydatów.

– Talentuno to platforma, która stawia wyzwanie tradycyjnym modelom rekrutacji i wprowadza rewolucję poprzez uwolnienie siły społeczności i demokratyzację procesów rekrutacyjnych. Dzięki wykorzystaniu crowdsourcingu, czyli siły internetowego tłumu, jesteśmy w stanie odnaleźć odpowiedni talent szybciej, taniej i skuteczniej niż jakiekolwiek inne usługi rekrutacyjne dostępne na rynku – mówi Péter Balázsik, Prezes Zarządu i współzałożyciel Talentuno.

Więcej najnowszych wiadomości z rynku pracy >>>

Społeczność Talentuno znajdzie talent dla firmy

Talentuno działa  na zasadzie platformy skupiającej pracodawców oraz kandydatów
a także niezależnych rekruterów, czyli MatchMakers. To oni właśnie stanowią serce platformy. Pracując jako freelancerzy znajdują oni najlepszych kandydatów ze swoich osobistych sieci kontaktów i dopasowują ich do otwartych pozycji dostępnych w systemie. Wykorzystując oferowaną przez Talentuno platformę, każdy może zostać MatchMakerem, czyli polecać swoich znajomych na otwarte stanowiska i zarabiać na tym. Jeśli kandydat zaproponowany przez MatchMakera zostanie wybrany,  odnoszący sukcesy rekruterzy otrzymują prowizję, która będzie osiągać średnio 2100 zł.

Dzięki potędze crowdsourcingu, firmy zyskują dostęp do dużo szerszego grona kandydatów, gdyż teraz mogą korzystać z dużo większej bazy specjalistów, która była dotychczas niedostępna dla nich. Tak to już bywa, że zazwyczaj pierwszą osobą, która słyszy o tym, że ktoś chce zmienić pracę, jest przyjaciel lub znajomy. Firmy mogą także zautomatyzować proces wstępnej selekcji, dzięki wbudowanemu w system Talentuno narzędziu do ewaluacji kandydatów. Duża liczba rekruterów rekomendujących kandydatów oraz zautomatyzowany proces preselekcji sprawiają, że Talentuno wprowadzi prawdziwą rewolucję cenową w branży: firmy będą w stanie obniżyć aktualne koszty rekrutacji o ponad 60%.

W przypadku osób poszukujących zatrudnienia, szanse na bycie zaproszonym na rozmowę i znalezienie pracy także znacznie rosną. Ich CV trafia do przypisanego im MatchMakera, któremu zależy na znalezieniu najlepszej oferty pracy dla kandydata i który proaktywnie podchodzi do poszukiwań.

Pracodawcy o Talentuno

Monika Fedorczuk ekspertka Departamentu Pracy w Konfederacji Lewiatan i w latach 2012 – 18 pracownik Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zauważa, że Talentuno, łączy dostępne w innych systemach czy aplikacjach funkcjonalności z wprowadzeniem motywacji finansowej dla osób, które rekomendowały odpowiednią osobę na określone stanowisko.

Wykorzystanie prywatnych w rzeczywistości sieci kontaktów dużej liczby osób może przełożyć się na skrócenie okresu poszukiwania pracownika i zwiększenie możliwości nawiązania kontaktu z większą liczbą potencjalnych pracowników. System, jak wskazują jego założenia, nie eliminuje roli pracodawców w procesie ostatecznej weryfikacji kompetencji pracowników.

Jak mówi Katarzyna Siemienkiewicz ekspertka Pracodawców RP, rewolucja w wykorzystaniu nowych technologii i strategii rekrutacji na rynku pracy już się dokonuje. Istotną zmianą jest fakt, że to pracodawcy coraz częściej wysyłają do pracownika swoje oferty pracy.

Znalezienie odpowiedniego pracownika wymaga dużego zaangażowania – często zadanie to jest delegowane firmie zewnętrznej. Firmy rekrutacyjne działające w procesie crowdsourcingu wykorzystują nowe technologie i narzędzia komunikacji. Jej zdaniem, systemy takie jak Talentuno będą się rozwijać wraz ze zmieniającym się światem pracy.

Czytaj także: więcej opinii o Talentuno

Polski rynek potrzebuje radykalnej zmiany

Jak pokazują badania, sytuacja na rynku pracy w Polsce jest od paru lat bardzo dobra. Rośnie ogólna liczba osób pracujących, wzrasta zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw, przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w firmach było w 2018 r. o 7,1% wyższe niż rok wcześniej. Ta korzystna koniunktura to przede wszystkim efekt utrzymującego się wysokiego wzrostu PKB – zwiększył się on realnie o 5,1% w skali roku. Szybki wzrost gospodarczy, wysoki popyt na pracę, szybko rosnące zatrudnienie i spadek bezrobocia to główne czynniki, które sprawiają, że polski rynek pracy zmienia się i rośnie w szybkim tempie. Tym pozytywnym wskaźnikom towarzyszą jednak coraz większe trudności pracodawców z pozyskiwaniem pracowników, których profil zawodowy dokładnie odpowiadałby ich oczekiwaniom. Mimo coraz skuteczniejszych narzędzi i metod dostępnych na rynku, koszty pozyskania specjalistów do firm są dziś ogromne i stale rosną.

– W Polsce dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów. Kolejne międzynarodowe koncerny tworzą tu własne centra usług do obsługi oddziałów swoich spółek z danego regionu lub nawet z całego świata. Tradycyjne metody pozyskiwania pracowników z takich sektorów jak księgowość, IT, obsługa klienta, logistyka, finanse czy HR, nie są już jednak wystarczająco efektywne. Wielkie korporacje i firmy rekrutacyjne nie są w stanie podołać rosnącemu zapotrzebowaniu, bez generowania ogromnych kosztów dla swoich klientów – podsumowuje Marek Strojkowski, ekspert rynku pracy i Country Manager Talentuno w Polsce.

Czytaj także: Rekrutacja przyszłości: czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka?

Plany rozwoju Talentuno są ambitne. Firma chce zmienić sposób, w jaki prowadzone są obecnie rekrutacje w Polsce. Do końca roku, portal planuje zachęcić co najmniej 12 000 osób do zarejstrowania się na platformie w roli MatchMakera.

– Wyniki osiągnięte na portalu na Węgrzech sa bardzo obiecujące. Udało nam się zgromadzić społeczność ponad 6000 Matchmakerów, którzy zarekomendowali blisko 7000 kandydatów dla naszych firm partnerskich, ponad 100 marek znanych z listy Fortune 500, m.in. Emirates Nokia, Viacom, Electrolux czy BP. Zarządzaliśmy blisko 1500 procesami aplikacji. Wskaźnik ukazujący stosunek wszystkich rekrutacji do tych udanych jest już wyższy niż w całej branży, co świadczy o jego skuteczności – powiedział Péter Balázsik, Prezes Zarządu i współzałożyciel Talentuno.

Wykorzystujący crowdsourcing i oparty na zaawansowanej technologii system Talentuno rusza oficjalnie w Polsce z dniem 23 maja i wprowadzi do branży rekrutacyjnej rewolucyjną zmianę na miarę tej, jaką Uber wniósł do usług taksówkowych, a AirBnb do wynajmu krótkoterminowego.

Źródło: Talentuno, aleBank.pl
Udostępnij artykuł: