Technologie: Banki w świecie nowych technologii

BANK 2017/01

Przedsiębiorstwa i banki starają się znaleźć uniwersalną receptę na odniesienie sukcesu na rynku. Środkiem do osiągnięcia celu mają być mobilność, biometria, big data, internet rzeczy. Przynajmniej tak twierdzą firmy technologiczne, reklamując swoje rozwiązania. Może i mają rację, bowiem na rynku usług finansowych pojawili się nowi gracze, dla których to właśnie nowinki technologiczne stały się podstawą budowania biznesu.

Przedsiębiorstwa i banki starają się znaleźć uniwersalną receptę na odniesienie sukcesu na rynku. Środkiem do osiągnięcia celu mają być mobilność, biometria, big data, internet rzeczy. Przynajmniej tak twierdzą firmy technologiczne, reklamując swoje rozwiązania. Może i mają rację, bowiem na rynku usług finansowych pojawili się nowi gracze, dla których to właśnie nowinki technologiczne stały się podstawą budowania biznesu.

Bohdan Szafrański

Jakie zatem technologie wydają się dziś obiecujące przy budowaniu nowoczesnego biznesu przez banki? Według analityków Gartnera tylko w drugim kwartale ub. r. na świecie zakupiono ponad 344 mln smartfonów (wzrost o 4,3% rok do roku). Przy czym 86,2% stanowiły te z systemem Android. Dla wielu użytkowników stały się one pierwszym i jedynym dostępnym urządzeniem elektronicznym, skutecznie zastępując komputer. Wydaje się, że już niedługo każdy klient banku będzie miał smartfon i będzie przygotowany do tego, by używać go również do wykonywania czynności bankowych. 17 listopada ub.r. wystartowały w Polsce płatności zbliżeniowe NFC w usłudze Android Pay. To może być znaczący impuls do budowania skali w płatnościach zbliżeniowych z wykorzystaniem smartfonu. Zaletą jest wbudowanie takiej funkcjonalności przez producenta systemu operacyjnego w telefonie (niepotrzebna jest specjalna karta SIM). W praktyce wystarczy przypisać do aplikacji karty debetowe i kredytowe, ale także np. lojalnościowe lub podarunkowe. Z dotychczasowych doświadczeń wiadomo, że ktoś, kto już raz zapłacił kartą zbliżeniowo, zazwyczaj przy kolejnych płatnościach korzysta również z tego sposobu.

 

Internet rzeczy

IoT (Internet of Things) – koncepcja, zgodnie z którą jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane poprzez sieci komputerowe stała się elementem otaczającego nas świata. Bariery technologiczne i koszty umieszczania czujników w różnych przedmiotach, produktach i urządzeniach, z których codziennie korzystamy, zostały pokonane. Teraz szuka się już tylko sposobów na efektywne wykorzystanie pozyskiwanych w ten sposób informacji. Mówi się, że wkraczamy w drugą rewolucję cyfrową (pierwsza to komputeryzacja i technologie komunikacji od drugiej połowy XX wieku do dziś). Analitycy Gartnera szacują, że do 2020 r. takich rzeczy i urządzeń podłączonych do sieci będzie już ponad 25 mld, zaś korzyści ekonomiczne związane z tymi technologiami dadzą w skali świata dodatkowe 2 biliony dolarów.

 

Dziś IoT budzi jeszcze niepokój, ale tylko o to, czy uda się nam zachować prywatność, bo już wiadomo, że zyskamy na wygodzie. A skoro klienci banków – pomimo początkowych obaw związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa – pozytywnie przyjęli bankowość internetową, aplikacje mobilne i płatności zbliżeniowe można prognozować, że wyposażony w odpowiednie czujniki samochód może sam „zorganizować” drobną naprawę, zamówić części zamienne, rezerwować stanowisko w warsztacie itp. A także inicjować samodzielnie płatności za postój na parkingu, przejazd drogą płatną itp.

Internet rzeczy otwiera przed instytucjami finansowymi wiele dodatkowych możliwości personalizowania oferty. Teoretycznie bank, zbierając informacje z bardzo wielu źródeł, może mieć pełen wgląd w sytuację klienta i prognozować jego potrzeby zanim ten zwróci się on do niego. Na razie nie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: