TECHNOLOGIE – Basement Systems Poland: Publikator spektakularnym rozwiązaniem nośnika trwałego

NBS 2018/11

Z Danielem Sadkowskim, prezesem zarządu Basement Systems Poland Sp. z o.o. ,rozmawia Angelika Kowalczyk

Podczas naszej ostatniej rozmowy  wspominał pan o pracy nad  Publikatorem, jak wygląda teraz  sytuacja? 

– Obecnie mamy już przygotowane  rozwiązanie w Gospodarczym Banku  Spółdzielczym w Barlinku. Podpisaliśmy  również umowę z Asseco Data  Systems, dotyczącą przechowywania  nośnika trwałego. Rozpoczęliśmy także  wdrażania w kilku kolejnych bankach.  Co ciekawe, są to także banki softnetowe,  które są jednymi z większych instytucji  finansowych w Polsce. Obecnie  nasz partner – Asseco Data Systems –  oczekuje na opinię kancelarii prawnej  potwierdzającej, że nasze rozwiązanie  spełnia wszystkie niezbędne wymogi  nośnika trwałego.

 Jak długo będziecie państwo czekać  na wyniki?

 – Będzie to dosyć długa ekspertyza niezależnej  kancelarii prawnej, którą nasz  partner zamierza również wysłać do  Komisji Nadzoru Finansowego.

Na czym teraz głównie skupiacie  swoją pracę?

 – Pracujemy nad integracją systemu SoftNet.  Rozwiązanie zintegrowane z systemem  DF Bank. Będziemy się starali  również pozyskać banki spółdzielcze  z systemem Novum i mamy nadzieję,  że pojawi się również bank komercyjny,  który będzie chciał skorzystać z naszej oferty, którą przygotowujemy przy  współpracy z Asseco.

Jakie zadanie pełni Publikator?

 – Publikator jest rozwiązaniem nośnika  trwałego, które jest dużo szersze od  klasycznego nośnika, gwarantuje nie  tylko uzyskanie dokumentów bankowych  spełniających wymagania wyroku  Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,  ale także zapewnia integrację  z systemami banków, które publikują  dane, pełną obsługę klienta oraz możliwość  tworzenia własnych pluginów  związanych z wyciągami, potwierdzeniami  sald oraz innymi dokumentami,  które wymagają interakcji z klientem.  Nasze narzędzie realizuje cele: informacyjne,  biznesowe, marketingowe  oraz administracyjne.

Jakie cechy musi mieć Publikator,  aby został wprowadzony do banków  jako trwały nośnik? 

– Bardzo ciekawe pytanie. Zgodnie  z orzeczeniami Komisji Nadzoru Finansowego,  trwały nośnik musi zapewniać  to, że bank nie będzie mógł ingerować  w treść dokumentów. Gwarancją tego  jest podpisanie i podstemplowanie dokumentu  znacznikiem czasu i podpisem  kwalifikowanym, znajdującym się w niezależnym  archiwum elektronicznym  firmy Asseco Data Systems, która ma  certyfikację na zaufaną trzecią stronę  i dostarcza stemple kwalifikowanego  podpisu, które są rozpoznawane w najpopularniejszych  przeglądarkach PDF.  Nasza firma daje klientowi możliwość  stemplowania dokumentów ze stemplem  banku. Najważniejszą funkcję stanowi  zagwarantowanie dostępu do dokumentu,  a jedyną potrzebną rzeczą do  zalogowania się do systemu jest numer  telefonu oraz PESEL. Dostęp do dokumentów  możliwy jest również po zakończeniu  współpracy z bankiem. Wdrożyliśmy  także aktywne powiadamianie  klientów, używamy do tego dwóch kanałów,  które można dowolnie wybrać, są  to: wiadomości SMS oraz e-mail. Klient  może wybrać jeden lub oba rozwiązania.

Co należy pobrać, aby Publikator  działał na naszym urządzeniu?

  – Nie należy nic pobierać, co jest dużym  plusem. Do korzystania z naszej aplikacji  wystarczy przeglądarka internetowa.  Nasze narzędzie działa na niezależnych  serwerach. Musimy jednak utrzymywać  łącze między bankiem a naszymi  serwerami, przez które odbywa się  ładowanie pojedynczych dokumentów.  Oczywiście możemy je wysyłać do poszczególnych  grup klientów, które są  indywidualnie spersonalizowane. Możemy  także wspólnie przygotować wygląd  wyciągów oraz dokumentów za  pomocą narzędzi, które posiadamy.

Skąd narodził się pomysł na narzędzie,  jakim jest Publikator? 

– Pomysłodawcą produktu jest GBS  Bank w Barlinku, który potrzebował  narzędzia komunikacji z klientem,  które będzie dbało i troszczyło się  o naszą przyrodę. Wtedy pojawił się  pomysł stworzenia systemu, który  pozwalałby na elektroniczną, dwustronną  komunikację z klientem.  Dzięki naszej wieloletniej współpracy  z Grupą Asseco udało nam się rozszerzyć  to rozwiązanie o funkcjonalność  nośnika trwałego, która zapewnia  bankowi bezpieczeństwo od strony  formalnej, jeśli chodzi o wymogi Komisji  Nadzoru Finansowego. Pozwala  również na wystawianie takich dokumentów,  jak tabele opłat prowizji,  zmiany w regulaminie i innego typu  poświadczenia zgodne z polskim prawodawstwem.

Jakie korzyści przynosi wasze narzędzie?

– Przede wszystkim obniżenie kosztów  komunikacji z klientem. Dzięki  naszemu urządzeniu bank zyskuje również,  poprzez budowanie stałej relacji,  zwiększenie lojalności klientów.

Mówi pan o korzyściach dla banku,  a co zyskają klienci?

 – Klienci, którzy będą korzystać z naszego  trwałego nośnika zyskają bezpieczeństwo  przechowywania otrzymywanych  informacji. Dokumenty będą zebrane  w jedno miejsce, co z pewnością jest dla  wszystkich wygodniejsze. Publikator  gwarantuje wygodę w analizie historycznych  informacji otrzymanych z banku.

Czym wyróżniacie się na tle konkurencji?

 – Na tle konkurencji wyróżnia nas to, że  nasze rozwiązanie jest pełne. Konkurencja  umożliwia tylko wrzucenie dokumentów,  natomiast nasze narzędzie  w pełni integruje się z systemami bankowymi,  powala na generowanie spersonalizowanych  dokumentów, zapewnia  dwustronną komunikację między  klientem a bankiem oraz gwarantuje  rozszerzanie rozwiązania o kolejne pluginy,  których bank może potrzebować.

Ile czasu zajmuje wdrożenie Publikatora  do banku? 

– Sądzę, że pełne wdrożenie aplikacji  zajmuje około kwartału. Bank musi  podjąć i zrealizować prace związane  z wyczyszczeniem bazy numerów telefonów,  adresów e-mail oraz poinformować  klientów. My natomiast musimy  zapewnić integrację z systemami torowymi  klienta w zakresie uzgodnionych  z nami pluginów.

Czy wasze narzędzie gwarantuje  potwierdzenie odbioru dokumentu?

 – Możemy przygotować pluginy dla  banku, które zapewnią potwierdzanie  odczytania dokumentu przez klienta.

Jak długo dane będą przechowywane  na trwałym nośniku?

 – Obecnie okres ten wynosi sześć lat.  Jeżeli będą potrzebne dłuższe okresy,  będziemy to negocjować indywidualnie.  Zależy nam na zadowoleniu naszych  klientów.

Udostępnij artykuł: