Technologie: Biuro z chmury

BANK 2015/01

W czasach wszędobylskiej chmury obliczeniowej, pojęcie oprogramowania i sposobów korzystania z niego uległo istotnym przeobrażeniom.

W czasach wszędobylskiej chmury obliczeniowej, pojęcie oprogramowania i sposobów korzystania z niego uległo istotnym przeobrażeniom.

Artur Król

Jeszcze kilka lat temu do korzystania z programu księgowego niezbędna była jego instalacja na komputerze z nośnika, np. dyskietki lub płyty CD. Teraz coraz częściej spotkamy się z wynajmowaniem oprogramowania wtedy, kiedy jest potrzebny i na określony czas. Jednym z charakterystycznych cech chmury obliczeniowej jest jej usługowy charakter, a istotne jest pojęcie: SaaS – Software as a Service, czyli Oprogramowanie jako Usługa. W modelu usług możemy korzystać z coraz obszerniejszego spektrum oprogramowania od CRM i prowadzenia księgowości on-line po aplikacje biurowe. Te ostatnie są też chyba najczęstszym rodzajem oprogramowania biznesowego, z jakim mamy do czynienia. Kto z nas nie korzysta, lub nie korzystał w przeszłości, z Worda czy Excela?

Przyszłość oprogramowania to SaaS

Rozwiązania biurowe oparte na chmurze to przyszłość tego typu oprogramowania nie tylko dla zastosowań typowo biznesowych w firmie czy korporacji, ale również w indywidualnie. Model ten zastosowany w firmie, w stosunku do tradycyjnego (zakup oprogramowania razem z nośnikiem), posiada wiele zalet, takich jak normalizacja, elastyczność i dostosowanie do potrzeb użytkownika, łatwość i szybkość wdrożenia, dostęp w dowolnym miejscu i oszczędności w stosunku do stosowanych dotąd rozwiązań. Choć wielu już próbowało to zmienić, Microsoft z pakietem Office od wielu lat dzierży palmę pierwszeństwa na rynku pakietów biurowych. Dopiero pojawienie się chmury podkopało fundamenty hegemonii giganta z Redmond. Najpierw firma Google potem Zoho (mniej znana w Polsce) zaprezentowały swoje wersje oprogramowania w modelu SaaS on-line przez przeglądarkę internetową. Według badań firmy Gatner, to MS Office nadal jednak pozostaje na rynku głównym graczem pod względem liczby użytkowników pakietów biurowych – jego udział ocenia się na 80 proc. do 96 proc. Jak imponująco by to nie brzmiało, trzeba dodać, że liczby te nie obejmują wzrostu znaczenia modelu SaaS i rosnącej roli konkurencji Microsoft ze strony Google i Zoho.

Według Gartnera, w 2013 r. 50 mln z 630 mln użytkowników pakietu biurowego (8 proc.), wybrało rozwiązanie oparte na usługach w chmurze. Do 2022 r. 695 mln z 1,2 mld użytkowników pakietów biurowych (czyli 58 proc.) będzie tworzyło i edytowało dokumenty w chmurze. Coraz większą rolę ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: