Technologie: Czy bezpieczny bank może być mobile

BANK 2013/10

Tak zatytułowany był panel tematyczny ogólnopolskiej konferencji "IBM BusinessConnect 2013", zorganizowanej 10 września 2013 r. przez firmę IBM Polska w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W panelu wzięło udział kilkudziesięciu bankowców i ekspertów IT z sektora bankowego i finansowego. Specjalnymi gośćmi byli: Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A. oraz Wojciech Bolanowski dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej PKO Banku Polskiego S.A., zaś moderatorem był redaktor naczelny miesięcznika "BANK" Stanisław Brzeg-Wieluński.

Tak zatytułowany był panel tematyczny ogólnopolskiej konferencji "IBM BusinessConnect 2013", zorganizowanej 10 września 2013 r. przez firmę IBM Polska w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. W panelu wzięło udział kilkudziesięciu bankowców i ekspertów IT z sektora bankowego i finansowego. Specjalnymi gośćmi byli: Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Departamentem Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A. oraz Wojciech Bolanowski dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej PKO Banku Polskiego S.A., zaś moderatorem był redaktor naczelny miesięcznika "BANK" Stanisław Brzeg-Wieluński.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Aż 55 proc. sprzedawanych w tym roku w Polsce telefonów to smartfony, czy reakcja banków na ten fakt i tworzenie mobilnych platform płatniczych jest zgodne z oczekiwaniami polskich klientów?

Wojciech Bolanowski: Banki dobrze wiedzą, że to nowy trend w technologii, którego nie mogą pominąć. Ale zadajmy sobie pytanie, do czego te smartfony są na razie wykorzystywane? Czy rzeczywiście do mobilnych płatności, czy jednak głównie do rozrywki, takiej jak: surfowanie po internecie lub słuchanie muzyki? Dla banków to interesujący, ale tylko jeden z wielu kanałów dostępu i komunikacji, którego znaczenie w bankowości transakcyjnej będzie rosnąć, pewnie kosztem tradycyjnej bankowości internetowej. Długo jeszcze nie stanie się jednak dominującym kanałem dystrybucji.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Banki mają nadzieję, że dzięki zastosowaniu takich narzędzi, jak np. big data, i specjalne programy segmentacji klienta lepiej poznają swoich klientów. Czy social media jest równie pewnym sposobem na poznanie przyzwyczajeń konsumentów, aby ta wiedza przełożyła się na ich płatności mobilne?

Bartłomiej Nocoń: Obserwowane, rosnące zainteresowanie zagadnieniami big data niewątpliwie będzie wywierać wpływ na realizowane strategie biznesowe. Ten trend jest już widoczny w szczególności na rynkach rozwiniętych (USA, Europa Zachodnia). Na silnie nasyconym rynku, gdzie klient ma realną możliwość wyboru, umiejętność zwiększenia trafności podejmowanych decyzji biznesowych decyduje o sukcesie. Płatności mobilne to usługa, którą jak każdą inną banki starają się dopasować do oczekiwań i zachowań użytkownika, biorąc pod uwagę informacje ze źródeł wewnętrznych oraz dane i analizy z rynku. W mojej opinii na rynku polskim aktualnie media społecznościowe mogą przede wszystkim być źródłem informacji o zmieniających się zachowaniach klientów i opiniach o ofercie bankowej.

Stanisław Brzeg-Wieluński: Czy mamy więc do czynienia z kolizją funkcji dostępności usług mobilnych z bezpieczeństwem banku?

Bartłomiej Nocoń: Banki korzystają z możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie i usługi mobilne są tego najlepszym przykładem. Uważam, że nie można jednak mówić o kolizji bankowych usług mobilnych z bezpieczeństwem. Z punktu widzenia klienta priorytetem jest wygoda i użyteczność dostarczanego rozwiązania. Równocześnie dla banku istotne jest bezpieczeństwo transakcji i powierzonych środków. Produkt, który otrzymuje klient, to efekt kompromisu – wyważenia ograniczeń wynikających z bezpieczeństwa w stosunku do wygody użytkowania. Uważam, że potencjalnym zagrożeniem nie jest sama forma dostępu do konta, a raczej nieprzestrzeganie zaleceń bezpieczeństwa. Pragnę podkreślić, Bank Pekao S.A. nieprzerwanie prowadzi działania edukacyjne w zakresie bezpiecznego korzystania z kanałów elektronicznych.

Wojciech Bolanowski: Właśnie z myślą o bezpieczeństwie edukujemy naszych klientów, także tych najmłodszych. Jako jedyni ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: