Technologie i techniki: Bez styku

BANK 2009/01

Minął już rok, odkąd MasterCard Worldwide, Bank Zachodni WBK oraz Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService wprowadziły na polski rynek bezstykowe płatności, przy użyciu kart Maestro PayPass oraz MasterCard PayPass.

Minął już rok, odkąd MasterCard Worldwide, Bank Zachodni WBK oraz Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService wprowadziły na polski rynek bezstykowe płatności, przy użyciu kart Maestro PayPass oraz MasterCard PayPass.

Janusz Grobicki

Był to debiut płatności bezstykowych w naszej części Europy. W ciągu roku w gronie akceptantów znalazły się takie sieci, jak: McDonald’s, Euro-Apteki, kawiarnie Mercers, Coffeeheaven, a także saloniki prasowe RUCH i sieć sklepów Żabka. Wyraźnie widać, że u nas powielany jest schemat z innych rynków, na których karty z technologią bezstykową są akceptowane głównie tam, gdzie istotna jest szybkość obsługi, a transakcje nie opiewają na wysokie kwoty.

Zapotrzebowanie na płatności bezstykowe w takich miejscach potwierdza też badanie przygotowane przez Research International Pentor. Według raportu miejsca, w których respondenci najchętniej płaciliby kartami typu PayPass to: supermarkety (64 proc. wskazań), sklepy spożywcze, cukiernie, lodziarnie (57 proc.) oraz apteki (55 proc.). Badani zadeklarowali także, że chcieliby nimi płacić za drobne zakupy obejmujące: opłaty za przejazdy, bilety komunikacji miejskiej, bilety do kina, teatru, na koncerty, opłaty parkingowe (40 proc. i więcej). Badani docenili także technologię PayPass jako narzędzie znacznie skracające czas dokonywania płatności. Ich zdaniem skróci ona czas oczekiwania w wielu miejscach – sklepach spożywczych (76 proc. badanych), na poczcie (67 proc.), w aptece (61 proc.) czy na stacjach benzynowych (59 proc.).

Małgorzata O’Shaughnessy

wiceprezes Visa Europe i dyrektor generalny Visa Europe w Polsce

Widzimy zainteresowanie wprowadzaną w Europie technologią zbliżeniową Visa payWave ze strony polskich banków, które tradycyjnie są otwarte na innowacje. Do połowy grudnia 2008 r. wydano ponad 12 tys. kart Visa payWave – w ramach wspólnego programu Visa Europe, Banku Zachodniego WBK oraz eService, w którym debetowa kart Visa Electron<30 payWave znalazła się w standardowej ofercie BZ WBK kierowanej do młodych ludzi w trzech ośrodkach akademickich: Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu, zaś eService zajmuje się rozwojem sieci akceptacji w tych ośrodkach.

Sądzimy, że karty zbliżeniowe będą stopniowo zyskiwać popularność ze względu na swoje zalety dla użytkowników oraz detalistów – wygodę, szybkość płacenia oraz bezpieczeństwo mikroprocesora. Warunkiem rozwoju kart zbliżeniowych Visa payWave jest przechodzenie banków na wydawanie kart EMV; w systemie Visa tylko karty EMV są dopuszczane dla transakcji zbliżeniowych, gdyż pozwalają na bezpieczne transakcje offline. Proces migracji do standardu EMV wyraźnie w Polsce przyśpiesza: już 19 banków wydało 2,5 mln kart Visa z mikroprocesorem. Czterech agentów rozliczeniowych jest certyfikowanych w zakresie kart EMV, do których obsługi jest obecnie przystosowane ponad 65 proc. sieci akceptacji kart w Polsce. Nie ma barier od strony technologicznej, natomiast jest to nowy produkt i należy pobudzić chęć obsługi przez detalistów (ze względu na zwiększanie obrotu, możliwość pozyskania nowych klientów czy przyśpieszanie płacenia), jak i zrozumienie funkcjonowania i chęć korzystania przez użytkowników kart. Ważna jest także informacja o tym, gdzie można korzystać z płatności zbliżeniowych, dlatego wprowadzono specjalne oznaczenia takich punktów.

Dla kogo karty bezstykowe?

Decyzję o tym, do jakiej grupy docelowej kierować karty z technologią PayPass, zawsze suwerennie podejmuje bank wydawca. Jest ona o tyle utrudniona, że nie możemy tu jednoznacznie mówić o jednej, ...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: