Technologie informatyczne: Ewolucja czy rewolucja?

BANK 2009/05

M-banking nie stanie się technologią, która w drastyczny sposób zmieni funkcjonowanie banków. Pewne natomiast jest to, że będzie to dziedzina nieustannie przez nie rozwijana.

M-banking nie stanie się technologią, która w drastyczny sposób zmieni funkcjonowanie banków. Pewne natomiast jest to, że będzie to dziedzina nieustannie przez nie rozwijana.

Piotr Wąsiewicz

Dziś niemal każdy bank oferuje dostęp do konta poprzez urządzenie mobilne. Jednakże nie istnieje jeden wspólny standard – każda instytucja ma swój odrębny system, często oparty na różnych technologiach i rozwiązaniach. Nie powinny zatem dziwić znaczne różnice w zakresie oferowanych usług. Czy zatem m-banking ma szanse stać się ważnym ogniwem w bankowości elektronicznej, czy też będzie jedynie krótkim rozdziałem w jej historii?

Zakres usług

Na powszechność bankowości mobilnej ogromny wpływ ma wachlarz oferowanych usług – w tym także tych bardzo złożonych. – Obecnie kanały mobilne oferują tylko część funkcji dostępnych przy bankowym okienku lub poprzez serwis www. Wynika to chociażby z ograniczonej ergonomii, jaką ma telefon komórkowy – mówi Małgorzata Dłubak, rzecznik Banku BPH SA. To prawda, jednak w naszych czasach nowinki techniczne stały się codziennością, a nieustannie wdrażane nowe technologie umożliwiają pokonywanie kolejnych barier. – Szybkość rozwoju bankowości mobilnej będzie w dużym stopniu zależała od strategii, jaką obiorą banki – czy skupią się na inwestowaniu w łatwe i powszechne kanały mobilnego dostępu, czy też będą skłonni inwestować w bardziej spersonalizowane, a przy tym nowoczesne technologie – zaznacza Dorota Ubysz, prezes Mobiltek, jednego z dostawców technologii mobilnych.

Obecnie na rynku królują trzy kanały dostępowe: SMS, specjalna aplikacja zainstalowana w telefonie oraz serwisy WAP. Warto przy tym podkreślić, że każdy z nich może działać w trybie pasywnym (bez możliwości dokonywania operacji) oraz aktywnym (z możliwością realizowanie operacji na koncie).

SMS

Niemcy najbardziej oporni

Z raportu firmy badawczej Celent wynika, że w ciągu najbliższego półtora roku usługi w ramach bankowości mobilnej w krajach Europy Zachodniej będą szybko wzrastać. Badanie, którym objęto pięć państw -Francję, Hiszpanię, Niemcy, Wielką Brytanię i Włochy – wykazało, że średnio 6 proc. ludzi powyżej 16 roku życia korzysta z mobilnych usług bankowych. Ostatnią pozycję w tym swoistym „rankingu” zajęły Niemcy – tam z rozwiązań takich korzysta 4 proc. użytkowników, w Hiszpanii z kolei – 9 proc. Specjaliści przewidują, że do roku 2010 wskaźnik korzystających z bankowości mobilnej we wszystkich tych krajach, oprócz Niemiec, wzrośnie do 25 proc.

Najczęściej – ze względu na powszechną dostępność tej technologii oraz bardzo łatwą obsługę – wykorzystywany jest dostęp przez SMS. – Ta usługa zapewnia całodobowy, wygodny i szybki dostęp do interesujących klienta danych o stanie konta oraz operacjach na koncie – podkreśla Arkadiusz Cempura, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Bankowości Elektronicznej w Lukas Banku SA.

Z drugiej strony sama istota SMS (krótkiej wiadomości tekstowej) znacznie ogranicza zakres usług, które mogą być za pośrednictwem tego kanału świadczone. Dlatego też niektóre banki, np. BZ WBK SA, oferują tylko pasywny dostęp przez SMS, a dostęp aktywny jest możliwy np. za pośrednictwem WAP. Nie oznacza to jednak, że kanał SMS nie może przybrać formy aktywnej – np. banki: Pekao SA, PKO BP SA, BPH SA i Millennium SA oferują także, poprzez wcześniej zdefiniowany numer rachunku (w placówce ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: