Technologie: IT kluczem do sukcesu

BANK 2011/12

Konsumeryzacja usług IT, cloud computing, BCM oraz oczekiwania środowiska bankowego wobec świata polityków to główne tematy konferencji IT@Bank 2011, która obyła się w warszawskim hotelu Hilton z okazji wręczenia nagród laureatom rankingu "Miesięcznika Finansowego BAN K".

Konsumeryzacja usług IT, cloud computing, BCM oraz oczekiwania środowiska bankowego wobec świata polityków to główne tematy konferencji IT@Bank 2011, która obyła się w warszawskim hotelu Hilton z okazji wręczenia nagród laureatom rankingu "Miesięcznika Finansowego BAN K".

Tomasz Brzuchowicz,
Piotr Podgórski

Spotkanie miało dwa oblicza: eksperckie, co wynikało z merytorycznej wagi prezentacji i dyskusji oraz towarzyskie, gdyż – jak zgodnie twierdzili uczestnicy konferencji – jest ona jedną z największych imprez tego typu w skali całego kraju. Nasi goście w kuluarowych rozmowach podkreślali, że wiążą duże nadzieje związane z obecnością na panelach dyskusyjnych i seminariach ekspertów z Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich. Rok 2012 zapowiada się jako trudniejszy dla całego sektora bankowego z uwagi na wchodzące powoli wymogi Bazylei III oraz coraz większe kłopoty strefy euro. A to przekłada się na wizerunek polskich banków w oczach firm ratingowych. O tym, że tak może być, świadczą problemy włoskiego Unicredito, właściciela banku Pekao S.A. i ogłoszenie perspektywy pogorszenia oceny przez Moody’s dla całego polskiego sektora bankowego.

Konsumeryzacja IT

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że banki muszą lepiej segmentować swoich klientów, poznając ich gusta przez np. portale, takie jak Facebook. Co więcej dzięki smartfonom pojawią się nowe kanały komunikacji z klientami, którzy poprzez bankowość mobilną mogą nie tylko dokonywać przelewy, ale także otrzymywać nowe oferty, wyspecjalizowane pod ich gust produkty itp. Dlatego zdaniem dwóch ekspertów z Microsoftu, Pawła Jakubika i Piotra Puczyńskiego, przyszłością sektora bankowego jest mobilność i uniwersalność urządzeń służących do globalnego komunikowania się ich właścicieli. Smartfony pomagają sprawdzać stan konta bankowego, a WiFi daje możliwość pracowania także poza biurem, np. podczas oczekiwania na odlot samolotu. Z kolei komunikatory, takie jak Skype dają kontakt z rodziną w dowolnym miejscu kuli ziemskiej pod warunkiem, że mamy dostęp do sieci.

Jak słusznie zauważył prof. dr hab. Remigiusz Kaszubski, z powodu zmian technologicznych także podczas zagranicznych podróży służbowych de facto wciąż jesteśmy w pracy. Dostępni dla naszych szefów i zasypywani przez e-maile nadmiarem informacji korporacyjnych. W opinii ekspertów Microsoftu proces „mobilności” i multimedialności jeszcze się pogłębi, gdy na rynek pracy wejdzie nowe pokolenie młodych osób, dla których coraz większe wyrafinowanie tabletów i smartfonów jest czymś oczywistym. Dlatego projektując bankowe urządzenia dla samej instytucji bankowej, trzeba uwzględniać fakt, że dla pokolenia „Y” technika komputerowa nie stanowi żadnej bariery.

Kolejny ekspert Krzysztof Kowalski z Hewlett-Packard Polska podczas swojej prezentacji posłużył się cytatem, że „biznes nie kręci się już wokół zwrotu z inwestycji, lecz zwrotu z minut”. I właśnie w tym kierunku powinny iść nakłady na inwestycje IT w polskich bankach. Zwrócił uwagę, że skoro zyski polskich banków są wciąż rekordowe (2011 do 2010 r.), a KNF przyznaje, że NBP pracuje nad „udomowieniem” niektórych banków z zagranicznymi właścicielami, wymaga to wybrania określonej strategii inwestowania w IT. Powinna być zgodna z tendencjami na świecie sprowadzającymi się do trzech aspektów: zmiany modelu biznesowego na ten oparty na założeniu, że: a) „wszystko jest usługą”; b) „pule zasobów IT będą współdzielone („CIO jako broker usług IT”)”; c) nowa generacja „Y” zmieni wiele na rynku pracy w sektorze bankowym, co oznacza, że bankowe IT będzie nowym czynnikiem łączącym sektor z nową generacją.

Zdaniem Krzysztofa Kowalskiego o nowych trendach świadczą następujące przykłady: już w 2003 r. Google zaczął nabywać centra przetwarzania danych, „po cenach jak podczas wyprzedaży po pożarze”. Wiele banków polskich po pęknięciu banki internetowej w roku 2000 nie doceniało bankowości internetowej. Ekspert przypomniał, że dla wielu bankowców uruchomienie mBanku było postrzegane „jako krok nierozważny i pozbawiony przyszłości” Co więcej w prasie fachowej pojawiały się wtedy komentarze, że „rynek bankowości internetowej to znacznie odłożony w czasie potencjalny zysk”. W opinii eksperta HP widać 10 „megatrendów technologicznych” na rok 2012: 1) bring-your-own-technology-at-work; 2) będą się stale rozwijały mobilne aplikacje i interfejsy; 3) banki będą coraz częściej stosowały „kontekstowe przetwarzanie danych”; 4) wzmocni się pozycja sklepów online z aplikacjami biznesowymi; 5) internet będzie dostępny dosłownie wszędzie; 6) aby dotrzeć do nowych generacji, potrzebna będzie nowa analityka biznesowa; 7) banki będą miały wręcz pęczniejące w oczach bazy danych; 8) zwiększy się wykorzystanie pamięci typu „flesz”; 9) nowe generacje serwerów będą nie tylko wydajniejsze, ale i oszczędniejsze w zużyciu energii; 10) wykorzystywanie przez banki cloud computingu stanie się czymś powszechnym.

W opinii eksperta HP, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: