Technologie: Konsumenci AD 2017

BANK 2017/01

Nowy model rodziny, rozszerzona rzeczywistość AR, płatności bezgotówkowe tu i teraz, geolokalizacja – oto elementy mające wywrzeć istotny wpływ na zachowania konsumentów w 2017 r. Czy tak będzie? Czas pokaże.

Nowy model rodziny, rozszerzona rzeczywistość AR, płatności bezgotówkowe tu i teraz, geolokalizacja – oto elementy mające wywrzeć istotny wpływ na zachowania konsumentów w 2017 r. Czy tak będzie? Czas pokaże.

Nic tak nie napędza gospodarki jak popyt na różnego rodzaju dobra konsumenckie. Dlatego jedną z branż, którą szczególnie analizuje się pod kątem wpływu zachowań konsumenckich, jest handel. Na strategie sieci handlu spożywczego w nadchodzących latach mają wpływać: nowy model rodziny, szybki tryb życia, zmiana nawyków żywieniowych oraz wzrastająca wrażliwość konsumentów na kwestie cen produktów. Takie przynajmniej są wnioski z badania „Handel spożywczy w Polsce w latach 2010–2020”, zrealizowanego przez firmę Roland Berger.

Współczesny model rodziny to rosnąca grupa kobiet aktywnych zawodowo, a także jednoosobowych gospodarstw domowych. Zmienia to radykalnie dotychczasowo obowiązujący model relacji rodzinnych, w tym również zakres zakupów. Statystycznie żyjemy coraz dłużej, ale również, co istotne, coraz szybciej. To konsekwencja dużego zaangażowania w życie zawodowe. Pracy poświęcamy coraz więcej czasu, coraz mniej mamy go dla siebie. Z tego powodu zakupy dopasowujemy do harmonogramu dnia, nie stanowi one już odrębnej czynności, skrupulatnie planowanej. Na znaczeniu zyskują szybkie zakupy przez internet, zaś w sieciach stacjonarnych coraz bardziej ceniony jest segment convenience, w którym istotna jest szybkość obsługi i bliskość lokalizacji, przegrywają za to duże hipermarkety zlokalizowane poza miastem. Konsumenci coraz bardziej interesują się zdrową i ekologiczną żywnością spod znaku bio. A choć, zdaniem autorów badania, cena pozostaje wciąż jednym z najważniejszych czynników determinujących zakupy w Polsce, to jednak nie jest już jedynym. Konsumentom coraz bardziej zależy bowiem na jakości nabywanych dóbr.

Bez marketingu nie ma biznesu

Współczesny marketing koncentruje się szczególnie, jakżeby inaczej, na potrzebach konsumenta. Zapewne dlatego w 99% przypadków uzależniony jest od internetu. W sieci powstają nowe kierunki i sposoby postępowania. Jednym z wyznaczników nadchodzącego roku może być tzw. rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality – AR), czyli ogólnie mówiąc, łączenie świata rzeczywistego z wykreowanym w sposób cyfrowy. W biznesie jest ona obecna już od jakiegoś czasu, ale pozostawała zjawiskiem niszowym. Nie było wystarczająco dobrego pomysłu wykorzystania AR w praktyce. Eksperci twierdzą, że zmieni to sukces prostej (choć bynajmniej nie taniej w produkcji) aplikacji Pokémon Go. Na punkcie tej gry/aplikacji zwariowały nie tylko dzieci, ale również i dorośli. Za wirtualnymi postaciami uganiały się osoby w różnym wieku, bez względu na wykształcenie czy stopień zamożności. Rynek zatem będzie chciał ten sukces powtórzyć. W 2017 r. pojawi się więcej podobnych projektów i więcej rozszerzonej rzeczywistości. Aplikacja Pokémon Go zasygnalizowała, że rynek jest gotowy i oczekuje na nową płaszczyznę interakcji.

Obok rozszerzonej rzeczywistości z pewnością wzrośnie popularność wideo online. Według Cisco, w br. ok. 70% całego ruchu w internecie będzie związane z transmisją wideo. Konsumenci będą przy tym chcieli więcej lepszej merytorycznie treści. W obszarze social media istotną rolę będą odgrywać użytkownicy tabletów i smartfonów oraz aplikacje, takie jak Snapchat czy Periscope. Platformy komunikacyjne stają się coraz bardziej popularne, pozwalają nie tylko kreować wizerunek marki, ale i bardziej zbliżyć się do odbiorców. Nadal jednak większość marek i firm nie wykorzystuje w pełni tego kanału komunikacji z otoczeniem.

Geolokalizacja oraz nowe formy interakcji

Wspomniana gra Pokémon Go, połączona z technologią geolokalizacji i sygnalizatorów (tzw. beacons), będzie miała znaczący wpływ na interakcje ludzi z najbliższym otoczeniem oraz na ich decyzje, co w danym momencie zrobić lub kupić. Tak uważają eksperci firmy Mintel w raporcie „Europejskie trendy konsumenckie 2017 roku”. Wedle sugestii w nim zawartych, marki będą mogły komunikować się z użytkownikami, wysyłając alerty np. o wyprzedażach lub ofertach specjalnych, a także informacje o imprezach rozrywkowych odbywających się właśnie w danym miejscu i czasie. Pozwoli to na delikatną interakcję i nienachlany sposób zaproszenia konsumentów do zakupu lub skorzystania z oferty.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: