Technologie: O cyfrowej walce dobra ze złem

BANK 2019/02

Cyberprzestrzeń jest dziś jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów aktywności człowieka. Cyfryzacja życia codziennego towarzyszy nam na każdym kroku, pomaga w pracy, daje rozrywkę, ułatwia komunikację, usprawnia działalność gospodarczą, biznesową oraz państwową. W Polsce dzieje się to przy dużym udziale sektora bankowego, który oprócz rozwoju infrastruktury i technologii, przeznacza znaczne środki na rozbudowę systemów bezpieczeństwa. Jednak tam gdzie są pieniądze czy dane wrażliwe, zawsze prędzej czy później pojawią się przestępcy.

Cyberprzestrzeń jest dziś jednym z najdynamiczniej rozwijających się obszarów aktywności człowieka. Cyfryzacja życia codziennego towarzyszy nam na każdym kroku, pomaga w pracy, daje rozrywkę, ułatwia komunikację, usprawnia działalność gospodarczą, biznesową oraz państwową. W Polsce dzieje się to przy dużym udziale sektora bankowego, który oprócz rozwoju infrastruktury i technologii, przeznacza znaczne środki na rozbudowę systemów bezpieczeństwa. Jednak tam gdzie są pieniądze czy dane wrażliwe, zawsze prędzej czy później pojawią się przestępcy.

Eksperci są zgodni – w sieci już od dawna toczy się tzw. wojna hybrydowa. Celem ataków cyberterrorystów mogą stać się zarówno pojedynczy obywatele, jak i wielkie koncerny, instytucje finansowe, a nawet państwa czy bloki militarne. Coraz częściej mamy też do czynienia ze stosowaniem technik dotychczas wykorzystywanych w szpiegostwie. Wszystkie wykradzione informacje są cennym towarem na czarnym rynku, czyli tzw. DarkNecie. Za atakami nierzadko stoją grupy przestępcze, które wynajmowane są nawet przez rządy jednych krajów przeciwko drugim.

W Polsce banki nie dają za wygraną

Przykłady? W 2015 r. hakerom udało się wykraść z Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych dane osobowe 4 tys. cywilnych i wojskowych pracowników tej instytucji. Z kolei, rok wcześniej północnokoreańscy hakerzy zaatakowali serwery firmy Sony Pictures Entertainment, w celu zablokowania emisji komedii filmowej, której głównym bohaterem był przywódca polityczny Korei Północnej. W Europie głośnym echem odbiły się dwa ataki z 2016 r., kiedy to skradziono dane medyczne blisko miliona Brytyjczyków oraz informacje dotyczące 100 tys. holenderskich kierowców. Przykłady te pokazują, że mogą one dotknąć nawet światowe mocarstwa czy koncerny. A jak na tym tle wypada Polska?

Jak wynika z badań Kantar TNS przeprowadzonych w 2018 r. na zlecenie Związku Banków Polskich, to właśnie sektor bankowy postrzegany jest jako lider w zakresie cyberbezpieczeństwa (najwięcej – 42% wskazań ankietowanych). Jednocześnie, aż 91% Polaków uważa korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej za bezpieczne. To szczególnie ważne w kontekście stale rosnącej liczby aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej – sięgając do raportu NetB@nk opublikowanego przez ZBP, można dostrzec, że w III kw. 2018 r. liczba ta przekroczyła 17 mln. Ponadto blisko połowa (46%) aktywnych klientów bankowości internetowej to takż...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: