Technologie: Sposób na mądre zarządzanie relacjami z klientem

BANK 2011/09

Zarządzanie relacjami z klientami (Customer Relationship Management) w ostatnich latach traktowane jest jako klucz do efektywnego prowadzenia biznesu. To metodologia, która pozwala na znalezienie optymalnego sposobu prowadzenia organizacji poprzez dostosowanie oferty oraz działań marketingowych pod indywidualnego klienta i przez to budowanie z nim trwałych relacji.

Piotr Stanisław alicki

Wartościowy klient rzadko jest statyczny, a relacja z nim ewoluuje i zmienia się w czasie. Cykl życia klienta, na którym bazuje metodyka CRM można przedstawić następująco (tab. 1.).

Badania rynku pokazują że:

  • stali klienci są zdecydowanie bardziej rentowni niż klienci incydentalni
  • bardziej kosztowne jest pozyskanie nowych klientów niż zatrzymanie obecnych
  • wiele więcej kosztuje odzyskanie utraconego klienta niż usatysfakcjonowanie bieżącego, a przez to zmniejszenie ryzyka jego utraty
  • łatwiej sprzedać produkt obecnemu klientowi aniżeli osobie zupełnie nieznanej
  • budowanie relacji poprzez uświadamianie adekwatności produktu dla indywidualnych potrzeb klienta służy podtrzymaniu jego satysfakcji

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: