Technologie: Trendy w systemach IT dla banków

BANK 2016/05

Obserwujemy dynamiczne zmiany w sposobach relacji z konsumentami i w sferze biznesu. Coraz częściej zaczynają się wzajemnie ze sobą komunikować autonomiczne dotychczas urządzenia, a IT zyskuje nową rolę w strukturach biznesowych. Ważne jest właściwe rozpoznanie zmian zachodzących w środowisku biznesowym i przygotowanie się do nich.

Obserwujemy dynamiczne zmiany w sposobach relacji z konsumentami i w sferze biznesu. Coraz częściej zaczynają się wzajemnie ze sobą komunikować autonomiczne dotychczas urządzenia, a IT zyskuje nową rolę w strukturach biznesowych. Ważne jest właściwe rozpoznanie zmian zachodzących w środowisku biznesowym i przygotowanie się do nich.

Bogdan Szadkowski

Tym bardziej że dzięki postępom w rozwoju technologii IT niektóre usługi oferowane dotychczas przez banki przejmują firmy FinTech. Analityk Daud Fakhri z Verdict Financial w raporcie „Key Trends in Retail Banking in 2016” zwraca uwagę, że m.in. w wyniku nacisków regulacyjnych, banki będą musiały otwierać API stronom trzecim, pozwalając im podłączać usługi do swych systemów. To oznacza tworzenie nowej generacji usług. Nasili się konkurencja w usługach i oprogramowaniu, co pozwoli konsumentom łatwiej i skuteczniej zarządzać finansami. Coraz częściej mówi się o powstawaniu otwartych platform, w rodzaju „sklepu z aplikacjami”. Banki muszą zacząć jeszcze aktywniej inwestować w nowe systemy

Swoją wizję rozwoju i propozycje rozwiązań, m.in. dla banków, przedstawiła – w trakcie zorganizowanej na Maderze konferencji Asseco Poland – jednostka dominująca międzynarodowej grupy kapitałowej Asseco. Miejsce nie było przypadkowe, bo w Funchal, stolicy Madery, mieści się siedziba przejętego w minionym roku portugalskiego producenta oprogramowania, firmy Exictos. Asseco rozwija się poprzez przejęcia (ponad 60 firm od 2014 r.). Grupa przy akwizycjach korzysta z modelu federacyjnego (Asseco zazwyczaj kupuje więcej niż 50 proc. udziałów, ale rzadko wszystkie). Pozwala to utrzymać kontakty z klientami na lokalnych rynkach (np. przywiązanych do lokalnych marek). Udział w międzynarodowej grupie to z kolei większe środki na rozwój i wsparcie merytoryczne oraz wymiana doświadczeń.

O specyficznych wyzwaniach dla bankowości w krajach rozwijających się mówił podczas konferencji Daniel Araújo, dyrektor generalny w firmie Exictos. Działa ona od 25 lat w 8 krajach (głównie portugalskojęzycznych) i obsługuje ponad 55 banków. Według danych Banku Światowego w Afryce Subsaharyjskiej w 2014 r. konto w banku miało 34 proc. osób dorosłych (w 2011 r. 24 proc.). W Mozambiku (działa tu Exictos) problemem są duże odległości pomiędzy skupiskami ludności (mała gęstość zaludnienia), a na dodatek tylko 50,6 proc. ludności (dane UNICEF) potrafi czytać i pisać oraz ma wiedzę o nowych technologiach. Powody nieubankowienia to: zbyt duża odległość (17 proc.), za wysokie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: