Technologie: W kierunku cyfrowej transformacji i robotyzacji

NBS 2018/09

Rozmowa z Łukaszem Świstem Country Leaderem dla Polski i Regionu CEE, Software AG.

Jakie są związki producenta oprogramowania Software AG z branżą finansową?

– Software AG od blisko 50 lat działa na rynku oprogramowania i tworzy dojrzałe rozwiązania, m.in. do całościowego zarządzania procesami biznesowymi, integracji, przetwarzania dużych ilości danych, analizy danych w czasie rzeczywistym czy też internetu rzeczy (IoT). Nasze rozwiązania wchodzą w skład oferowanej przez nas platformy Digital Business Platform – kompleksowego rozwiązania do procesu cyfrowej transformacji. Jesteśmy jedyną firmą, która jest w stanie zaoferować klientom kompletny system wspomagający firmy w digitalizacji.

Dziś mamy ponad 10 tys. klientów na całym świecie, wśród nich znaczącą część stanowi sektor finansowy, w tym banki. Już cztery lata temu w erze tzw. open bankingu rozpoczęliśmy wspólne projekty z największymi instytucjami finansowymi na świecie, takimi jak: ING Group, Crédit Agricole, Société Générale, Erste Group, Santander Bank, Commerz Bank, BNP Paribas, w Polsce wśród naszych klientów są m.in. Grupa Getin i Crédit Agricole, Grupa VIG Polska. Najnowsze technologie stworzyły bankom nowe możliwości biznesowe i jeszcze lepsze i sprawniejsze narzędzia do obsługi klientów.

Jak banki mogą wykorzystać transformację cyfrową i otwartą bankowość?

– Banki, które zainwestowały w cyfrową transformację, już dzisiaj osiągają realne korzyści, nadal zwiększają dzięki niej swoje przychody, a także możliwości działania. My aktywnie wspomagamy naszych klientów w tym zakresie. Prosty przykład. Banki doskonale znają swoich klientów, posiadają ogromne ilości danych na ich temat. Współcześnie dostępne narzędzia informatyczne pozwalają bankom na analizę tych informacji, ich przetwarzanie, w taki sposób, aby móc zaoferować swoim klientom w jak najkrótszym czasie (wcześniej niż konkurencja) nowe produkty, stworzyć ofertę w pełni zaspokajającą aktualne ich potrzeby, uruchomić nowe kanały dostępu do produktów. Wszystko zgodnie z aktualnymi regulacjami, potrzebami i oczekiwaniami klientów.

Nowe perspektywy biznesowe dla banków (ale i również wyzwania), pojawiły się wraz z wprowadzeniem w życie dyrektywy PSD2, która otwiera dostęp do kont klientów podmiotom trzecim. Jednocześnie daje bankom możliwość korzystania z danych zgromadzonych przez inne banki. Od początku wspieramy banki w wykorzystywaniu tych nowych możliwości na potrzeby własnego biznesu, oferując rozwiązanie API, które najprościej rzecz ujmując, za pomocą ustalonych standardów pozwala w bezpieczny sposób na komunikację systemów informatycznych danego banku z systemami innych (zewnętrznych) firm oraz instytucji. Rozwiązanie API Software AG stało się kluczowym narzędziem we wdrażaniu dyrektywy PSD2 w wielu krajach. Współpracujemy z licznymi lokalnymi organizacjami w poszczególnych państwach, które odpowiadają za tworzenie standardów API (Berlin Group – Niemcy, Open Banking – Anglia). Również w Polsce współdziałamy w tym zakresie z KIR-em, nasza technologia stała się podstawą do budowy HUB PSD2. Otworzenie się banków na zewnętrzne firmy daje również szanse zaistnienia wielu instytucjom finansowym jako fintech, to również doskonała sposobność dla banków spółdzielczych.

Czy są już wdrożenia takich rozwiązań i jakie narzędzia w tym zakresie oferuje Software AG?

 – Tak. Pierwszym wdrożeniem, jakie zrealizowaliśmy w zakresie naszej platformy API Management w Europie Centralnej, było rozwiązanie zbudowane w słowackim Poštová Banka. Bank chciał jak najszybciej uzyskać zgodność z dyrektywą PSD2. W strategii tego wdrożenia założono również zbudowanie elastycznej, wirtualnej części banku – działającej jako podmiot trzeci (TPP) w kontekście PSD2. Projekt jest już gotowy do uruchomienia. My, pomagając technologicznie, wdrożyliśmy w Poštová Banka platformę API Management, co umożliwiło bankowi stworzenie otwartych elementów integracyjnych, by dostosować się do prowadzenia nowego biznes.

Kilka słów o samym rozwiązaniu API Management firmy Software AG, które umożliwia w bezpieczny i kontrolowany sposób wystawienie funkcjonalności systemów bankowych na zewnątrz, ale też wewnątrz banku, np. do wydzielonych części organizacji. Jest to już sprawdzone rozwiązanie, które rozwijamy od wielu lat, a obecnie rozbudowaliśmy je o najnowsze standardy rynkowe zgodnie z regulacjami, w tym również z RODO i wymogami związanymi z cyberbezpieczeństwem.

Wracając na rodzimy rynek, chciałbym również wspomnieć o Idea Banku, który wykorzystując nasze rozwiązania, zaoferował klientom atrakcyjne usługi, łącząc w jeden spójny system: bankowość, ubezpieczenia, leasing oraz biuro podatkowe obsługujące działalność gospodarczą firmy. Dzięki temu klient ma dostęp do wszystkich tych usług i może zarządzać nimi w „jednym okienku”.

Wspomniane już wielokrotnie rozwiązanie API Management, to element oferowanej przez nas kompleksowej platformy – Digital Business Platform, którą wdrożyło i z powodzeniem wykorzystuje już wiele banków. W jej skład wchodzą również inne nasze rozwiązania, w tym system do zarządzania i analizy strumieni danych – Apama, który umożliwia w czasie rzeczywistym przetwarzanie dużych strumieni danych, dzięki czemu banki są w stanie szybciej działać. Kolejne rozwiązanie w ramach naszej Digital Business Platform, które doskonale sprawdza się w bankowości to systemy związane z robotyzacją procesów – Robotic Process Automation (RPA).

Czy robotyzacja procesów może poprawić efektywność banku?

 – Wszystkie działania biznesowe oraz wspierające je rozwiązania informatyczne służą temu, żeby wewnętrznie dobrze przygotować bank do obsługi klientów i współpracy z zewnętrznymi partnerami biznesowymi. Oczywiście wszystkie te działania muszą odbywać się przy zachowaniu jak najwyższych standardów bezpieczeństwa, poufności danych oraz zgodności z regulacjami. Robotyzacja wspomaga realizację tych celów, usprawniając realizację procesów biznesowych. Analizując przebieg poszczególnych procesów, można często zauważyć, że niektóre z ich elementów nie wymagają pracy manualnej, można je zautomatyzować. Właśnie dzięki rozwiązaniom RPA potrafimy takie procesy nagrać i odtworzyć automatycznie. Prześledźmy proces założenia rachunku w banku przez klienta. Jest to proces w wielu elementach automatyczny i wymagający, m.in., przepisania danych z jednego systemu do drugiego. Można go dziś w pełni zrobotyzować (zautomatyzować). Oferowane przez nas rozwiązanie RPA doskonale sprawdza się zarówno w dużych, jak i małych bankach. Proponujemy elastyczny model sprzedaży subskrypcyjnej, w którym rozlicza się liczbę nagranych akcji w miesiącu, kwartale lub roku. Dzięki temu nie ma znaczenia wielkość organizacji i liczba obsługiwanych procesów. Oczywiście im więcej procesów jest zrobotyzowanych, tym lepszy jest zwrot z takiej inwestycji. Rozwiązanie może działać w chmurze publicznej, prywatnej oraz może być w całości zainstalowane na systemach klienta. Wszystkie rozwiązania, które oferuje Software AG, są niezależne od infrastruktury, mogą działać w multi chmurze. Nie mamy za sobą historii związanej ze sprzętem, dlatego zawsze musieliśmy być niezależni od standardów dostawców sprzętu.

Na co powinny zwrócić uwagę banki spółdzielcze, szukając nowoczesnych rozwiązań informatycznych na rynku?

– Jako firma technologiczna wspierająca rozwój biznesu naszych klientów, stawiamy na otwartą architekturę systemów. Umożliwia ona szybkie wejście w nowe rozwiązania i nadążanie za zmianami technologicznymi. Dziś mamy internet rzeczy (IoT), otwarte standardy komunikacji, takie jak open API, szeroko pojętą automatyzację procesów biznesowych czy też zwinne – agile podejście do tworzenia systemów informatycznych. Rynek rozwija się i zmienia praktycznie co miesiąc, ale moim zdaniem kierunkiem rozwoju banków w obszarze IT powinno być tworzenie własnych systemów tak, by nas nie ograniczały w przyszłości. W naszej aktualnej ofercie dla banków znajdują się rozwiązania API, zarządzanie procesami, internet rzeczy (IoT), który dziś w branży finansowej nie ma jeszcze wytyczonego kierunku rozwoju, ale w niedługim czasie to się zmieni. Równie ważną rolę w naszej ofercie stanowią rozwiązania związane z analityką czasu rzeczywistego. Chcemy dzisiaj skutecznie i natychmiast reagować na zdarzenia biznesowe, a do tego potrzebny jest szybki dostęp do danych. To dziś przyszłość dla bankowości. Jeśli mogę radzić, to warto wybierać rozwiązania, które – tak jak nasze – pozwalają łatwo się integrować z rozwiązaniami innych dostawców. Umożliwiają, szczególnie bankom, omijanie pułapki tzw. vendor lock-in, czyli sytuacji, w której klient jest uzależniony od produktów konkretnego dostawcy i nie może go zmienić bez poniesienia dodatkowych kosztów. Dziś nie powinniśmy ograniczać się do produktów oferowanych przez jednego dostawcę, także od strony technologicznej.

Dziękuję za rozmowę.