Technologie: Wpływ rozwoju urządzeń mobilnych na bankowość w Polsce – kierunki rozwoju bankowości mobilnej

NBS 2016/01

W 2015 r. pojawiło się bardzo dużo opracowań i artykułów nt. bankowości mobilnej - zarówno w ujęciu historycznym, z pokazaniem, że bankowość mobilna nie jest nowością w Polsce, a także w kontekście wpływu urządzeń mobilnych na szeroko rozumianą bankowość. Rok 2014 był bezwzględnie przełomowy pod względem wzrostu wszystkich obszarów związanych z urządzeniami mobilnymi i szeroko rozumianym kanałem mobilnym, ale rok 2015, już teraz wiemy, przyniósł jeszcze większy wzrost w tym zakresie. To trend światowy, a nie jedynie w Polsce.

W 2015 r. pojawiło się bardzo dużo opracowań i artykułów nt. bankowości mobilnej - zarówno w ujęciu historycznym, z pokazaniem, że bankowość mobilna nie jest nowością w Polsce, a także w kontekście wpływu urządzeń mobilnych na szeroko rozumianą bankowość. Rok 2014 był bezwzględnie przełomowy pod względem wzrostu wszystkich obszarów związanych z urządzeniami mobilnymi i szeroko rozumianym kanałem mobilnym, ale rok 2015, już teraz wiemy, przyniósł jeszcze większy wzrost w tym zakresie. To trend światowy, a nie jedynie w Polsce.

Daria Pawęda

Według raportu „Digital, Social & Mobile in 2015”, opublikowanego przez serwis We Are Social (w którym zaprezentowano dane dla 240 państw, w tym szczegółowe statystyki dla 30 najważniejszych światowych gospodarek, również dla Polski), na świecie w styczniu 2015 r. było ponad 3,64 mld użytkowników telefonów komórkowych (w styczniu 2015 r. było ok. 7,21 mld ludzi na świecie, czyli penetracja wyniosła ponad 50%). Natomiast według danych z IAB pod koniec 2014 r. penetracja urządzeń mobilnych w Polsce osiągnęła ok. 69%, a według informacji z PwC2 w 2014 r. liczba tych urządzeń wzrosła w naszym kraju do ok. 27 mln sztuk, w porównaniu do liczby ok. 22 mln w 2013 r.

Daria Pawęda

Od 1999 r. zawodowo zajmuje się bankowością elektroniczną (m.in. bankowością internetową, mobilną, biometrią). Była m.in. dyrektorem zarządzającym w islandzkim Kaupthing Banku, gdzie odpowiadała za projekt internetowego banku Kaupthing Edge, zajmowała także inne menedżerskie stanowiska związane z bankowością elektroniczną – m.in. w Raiffeisen Banku, Polbanku, Dominet Banku i Getin Banku. Obecnie jest dyrektorem bankowości internetowej i mobilnej w Banku BPS, gdzie odpowiada za rozwój oraz utrzymanie bankowości elektronicznej. W swojej karierze zawodowej prowadziła bardzo duże projekty, również międzynarodowe, dotyczące wdrożeń i rozwoju bankowości internetowej, mobilnej, a także internetowego oddziału banku (także z obsługą Call Center) oraz sieci samoobsługowych oddziałów Virtual Teller Machine, wykorzystujących biometrię finger vein (w tym również biometryczny podpis elektroniczny BioPKI). Jest absolwentką kierunku bankowość i finanse (specjalizacja bankowość) na Uniwersytecie Łódzkim, kierunku Informatyka w biznesie (specjalizacja: e-commerce) w Polsko- -Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych (obecnie to Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych) oraz kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

 

Telefon komórkowy ma już zatem ponad połowa populacji świata, w tym rośnie liczba posiadanych urządzeń typu smartfon. Według informacji podanych przez firmę eMarketer – w 2015 r. będzie 1,91 mld użytkowników smartfonów, a w 2016 r. nawet 2,16 mld. Smartfony, będące przenośnymi minikomputerami, służą nam nie tylko do telefonowania, ale także zastępują np. laptopy czy nawet telewizję. Coraz częściej chcemy mieć dostęp do sieci non stop, wykorzystując do tego właśnie urządzenia przenośne typu smartfon czy tablet, a ostatnio nawet urządzenia wearables (technologie ubieralne), czyli tzw. inteligentne zegarki (smartwach), bransoletki/opaski (smartband) czy okulary (Google Glass). Klienci banków oczekują coraz szybszego i łatwiejszego dostępu do usług bankowych, a technologia coraz lepiej to umożliwia. Należy zauważyć, że obecnie w Polsce ok. dwie trzecie osób posiada smartfon, a prawie co trzecia osoba jest użytkownikiem tabletu.

Dzisiaj bankowość mobilna bije rekordy popularności, a banki prześcigają się w oferowaniu klientom coraz bardziej funkcjonalnych i innowacyjnych rozwiązań działających w bardzo dynamicznie zmieniającym się środowisku urzą...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: