Technologie: Zewnętrzne akceleratory wzrostu

BANK 2018/01

Bartosz Petryński, Co-Founder BillTech Group, fintechu, który wygrał głosowanie uczestników konferencji IT@BANK 2017, zdradza Marcinowi Podleśnemu, dlaczego banki powinny otworzyć się na współpracę z innowatorami.

Bartosz Petryński, Co-Founder BillTech Group, fintechu, który wygrał głosowanie uczestników konferencji IT@BANK 2017, zdradza Marcinowi Podleśnemu, dlaczego banki powinny otworzyć się na współpracę z innowatorami.

Skąd pomysł na fintech? Dlaczego pomyślał pan o usprawnianiu branży finansowej?

– Zajęliśmy się, wraz z Jędrzejem Małolepszym, projektem fintech z dwóch powodów. Pierwszym z nich było to, że to branża bardzo nam bliska. Przed rozpoczęciem budowania BillTechu pracowaliśmy w funduszach Private Equity oraz Venture Capital, gdzie inwestowaliśmy także w spółki fintechowe. Rozeznanie rynku, fascynacja technologią i rynkami kapitałowymi, jeszcze z czasów studenckich, ukierunkowała nasz sposób myślenia już dawno temu.

Drugim powodem było to, że spostrzegliśmy fundamentalny brak rozwiązań podstawowych problemów. Zauważyliśmy, że opłacanie rachunków w Polsce oraz w CEE jest obszarem całkowicie zaniedbanym. A nie jest to marginalna czynność – badanie ING pokazuje, że podstawowym przypadkiem użycia bankowości online jest sprawdzenie stanu konta i historii transakcji, ale pierwszym transakcyjnym przypadkiem użycia jest właśnie wykonanie płatności za rachunek. Nie płatności P2P.

Oczywiście, są w Polsce narzędzia takie, jak polecenie zapłaty, czy zlecenie stałe, a także inne komercyjne rozwiązania, ale nigdy nie odnotowały one adopcji na szerokim rynku. W Europie Zachodniej zaś polecenie zapłaty jest wykorzystywane od lat i osiąga nawet 50% penetracji rynku.

Według nas, jednym z kluczowych składników sukcesu takiego rozwiązania jest możliwość obsługi 100% rachunków danego klienta. Obsługa np. trzech z pięciu rachunków to tylko komplikowanie zadania. Jedynym sposobem na definitywne rozwiązanie tego wyzwania jest stworzenie systemu, który nie wymaga integracji z poszczególnymi wystawcami faktur oraz korzysta z kanału transmisji informacji, który już teraz jest wykorzystywany przez większość dostawców usług. BillTech buduje swoje rozwiązanie na tej filozofii, pozwalając opłacać rachunki na podstawie e-faktur wysyłanych przez dostawców na skrzynki mailowe.

Jak według pana wygląda rynek fintechowy w Polsce?

– Przy tego typu okazjach zawsze się mówi, że Polskie banki są na tle Europy Zachodniej niezwykle innowacyjne. To prawda, jednak jeżeli chodzi o świat fintechowy, to istnieje przepaść w porównaniu do Londynu, europejskiej stolicy fintech. Ten rynek w Polsce dopiero raczkuje i jest bardzo płytki. Jest kilka dużych spółek, które od lat dostarczają techniczne rozwiązania do banków na całym świece, są też wybrane banki, które dużo inwestują w innowacyjność. Natomiast jeżeli chodzi o styk banków ze startupami, to wciąż te dwie grupy się docierają. I szukają najlepszego sposobu na współpracę.

Czy banki są zainteresowane współpracą z fintechami?

– W swoich strategiach deklarują innowacyjne podejście i wolę współpracy ze startupami. Patrząc jednak na badania i opinie ekspertów, czy informacje ze środowiska bankowego, większość z implementowanych rozwiązań dostarczanych przez startupy to bardzo punktowe usprawnienia wewnętrznych procesów, które mają na celu obniżenie kosztów i automatyzację ręcznych procesów. Większość z tych kooperacji to typowe white-label, wdrożenia za pośrednictwem API. Są oczywiście wyjątki od tej reguły, ale tak na ogół wygląda aktualnie współpraca banków ze startupami.

Jakie są główne trendy rozwojowe, a jakie podstawowe bariery rozwoju fintechów?

– Banki aktywizują się w sferze PR, powstają akceleratory fintechowe, jak HugeThing czy MIT ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: