Tegoroczny zysk z OC może być o 1/3 mniejszy niż poprzedni, jeśli ubezpieczyciele nie podniosą cen składek

Z rynku

Ubiegłoroczne wyniki dotyczące zyskowności OC komunikacyjnego były dość zaskakujące, ponieważ zakładom ubezpieczeń udało się nieco zwiększyć dodatni wynik finansowy na sprzedaży najważniejszych polis w Polsce (z około 0,52 mld zł do 0,58 mld zł).

klientz kalkulatorm, kluczyki samochodowe, model samochodu, laptop
Fot. stock.adobe.com / iKap

Ubiegłoroczne wyniki dotyczące zyskowności OC komunikacyjnego były dość zaskakujące, ponieważ zakładom ubezpieczeń udało się nieco zwiększyć dodatni wynik finansowy na sprzedaży najważniejszych polis w Polsce (z około 0,52 mld zł do 0,58 mld zł).

Analogiczne dane dotyczące I kw. 2022 roku nie wyglądają już tak dobrze dla towarzystw ubezpieczeniowych. Widzimy bowiem wyraźny spadek zyskowności obowiązkowych polis OC od początku stycznia do końca marca 2022 roku.

Wynik techniczny ze sprzedaży OC w skali roku spadł prawie dokładnie o równowartość luki pomiędzy zmianą składek i wypłaconych świadczeń

Taka zmiana miała miejsce pomimo koronawirusowych obostrzeń i spokojnego kwartału na polskich drogach. Jeżeli zakłady ubezpieczeń w porę nie zareagują wzrostem składek na coraz wyższe koszty likwidacji szkód komunikacyjnych, to ich tegoroczne zyski z OC będą o wiele mniejsze niż poprzednio.

Eksperci Ubea.pl przeanalizowali dla aleBank.pl najnowsze dane KNF i GUS.

Odszkodowania znów rosły szybciej niż zebrane składki OC …

Wpływ inflacji na koszty działania ubezpieczycieli był w I kw. 2022 roku największy od lat. Jednocześnie na rynku obowiązkowych polis OC od stycznia do marca bieżącego roku była widoczna względna cenowa stabilizacja, co potwierdzają notowania barometru Ubea.pl.

Zatem nie powinien dziwić fakt, że wartość wypłaconych świadczeń z OC rok do roku wzrosła bardziej niż suma zebranych składek. Ta dysproporcja była główną przyczyną znaczącego spadku wyniku technicznego ze sprzedaży obowiązkowego OC. Roczna zmiana wspomnianego zysku technicznego z 0,184 mld zł (I kw. 2021 r.) do 0,132 mld zł (I kw. 2022 r.) na pewno zasługuje na uwagę.

‒ Warto odnotować, że wynik techniczny ze sprzedaży OC w skali roku spadł prawie dokładnie o równowartość luki pomiędzy zmianą składek i wypłaconych świadczeń ‒ mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Czytaj także: Nadspodziewanie dobry wynik ubezpieczycieli ze sprzedaży OC w 2021 roku

Tegoroczny zysk z OC może być o 1/3 mniejszy niż poprzedni

Presja kosztowa na rodzimych ubezpieczycieli nie jest niczym nowym, ale dotychczas ich sytuację w zakresie OC poprawiał spadek liczby wypadków i kolizji. Wszystko wskazuje jednak, że wpływ poprawy bezpieczeństwa drogowego jako czynnika zwiększającego zyskowność OC staje się niewystarczający.

Jeżeli zakłady ubezpieczeń nie podniosą składek OC dla kierowców, to ich skumulowany zysk techniczny z całego roku może być mniejszy niż 0,40 mld zł. Będzie to oznaczało spadek o co najmniej jedną trzecią względem minionego roku (wynik z 2021 roku: +0,58 mld zł na sprzedaży OC). Warto pamiętać, że na zyskowność OC negatywnie będzie oddziaływała nie tylko inflacja.

Wpływ poprawy bezpieczeństwa drogowego jako czynnika zwiększającego zyskowność OC staje się niewystarczający

‒ Rekomendacja KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych, która wciąż nie doczekała się ostatecznej wersji, też będzie miała spore znaczenie, bo wprowadza ona rozwiązania niekorzystne dla zakładów ubezpieczeń ‒ podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czytaj także: Barometr cen OC w lutym 2022 roku: wyższe prawdopodobieństwo wzrostów składek

Zyskowność OC mocno spadła mimo bezpiecznego kwartału

Wyniki dotyczące bezpieczeństwa drogowego w danym kwartale nie mają stuprocentowego przełożenia na kwartalne zmiany zysku technicznego ubezpieczycieli z OC. Ta uwaga dotyczy zwłaszcza liczby szkód osobowych na drogach, których likwidacja jest dłuższa. Jednak trzeba podkreślić, że zyskowność OC z I kw. 2022 roku spadła pomimo dobrych wyników w zakresie bezpieczeństwa drogowego.

‒ Połączony wpływ pandemicznych obostrzeń (zwłaszcza ze stycznia i lutego br.) oraz zaostrzonych sankcji dla piratów drogowych sprawił, że w I kw. 2022 roku było relatywnie mało wypadków, ofiar oraz kolizji drogowych ‒ komentuje Andrzej Prajsnar.  

Najnowsze dane GUS wskazują, że kwartalna liczba kolizji spadła ze 116 023 (IV kw. 2021 r.) do 86 104 (I kw. 2022 r.). Znaczący spadek dotyczył również łącznej liczby ofiar wypadków drogowych, czyli zabitych oraz rannych (IV kw. 2021 r. ‒ 7482, I kw. 2022 r. ‒ 5169).

Niestety, wyniki w zakresie bezpieczeństwa drogowego z bieżącego kwartału oraz kolejnych (zwłaszcza III kw. 2022 r.) prawdopodobnie będą już gorsze. Taka sytuacja może oznaczać dodatkową presję kosztową na ubezpieczycieli.

Jeżeli zakłady ubezpieczeń nie podniosą składek OC dla kierowców, to ich skumulowany zysk techniczny z całego roku może być mniejszy niż 0,40 mld zł

‒ Optymistycznie nie wyglądają również tegoroczne prognozy dotyczące inflacji. Jej szczyt może przypaść dopiero na miesiące jesienne bieżącego roku ‒ zaznacza Paweł Kuczyński.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: