Temat Numeru | Bancassurance | Czy ubezpieczyciele odpowiadają na potrzeby społeczeństwa?

BANK 2021/12

Polska Izba Ubezpieczeń stworzyła ranking najistotniejszych trosk Polaków. „Mapa ryzyka” pokazuje, czego najbardziej się boimy i jakie negatywne zdarzenia uważamy za najbardziej prawdopodobne w życiu. PIU zestawiła te obawy z potrzebami ubezpieczeniowymi, co pokazało, że najważniejsze zagrożenia można ubezpieczyć. Świadomość własnych obaw pomaga podejmować racjonalne decyzję dotyczące ubezpieczenia się, prewencji i profilaktyki, czyli odpowiednio zarządzać ryzykiem.

Polska Izba Ubezpieczeń stworzyła ranking najistotniejszych trosk Polaków. „Mapa ryzyka” pokazuje, czego najbardziej się boimy i jakie negatywne zdarzenia uważamy za najbardziej prawdopodobne w życiu. PIU zestawiła te obawy z potrzebami ubezpieczeniowymi, co pokazało, że najważniejsze zagrożenia można ubezpieczyć. Świadomość własnych obaw pomaga podejmować racjonalne decyzję dotyczące ubezpieczenia się, prewencji i profilaktyki, czyli odpowiednio zarządzać ryzykiem.

Badania przeprowadzono w dwóch falach – w lutym 2020 r., na kilka tygodni przed wprowadzeniem w Polsce lockdownu, oraz w lutym br., po niemal roku życia z pandemią. Z badań wynika jednoznacznie, że wiele naszych obaw pogłębiło się w jej trakcie, pojawiły się także nowe.

Większe poczucie samotności

Przede wszystkim czas pandemii zwiększył nasze obawy o brak dostępu do opieki medycznej. Jest to silne związane z problemami polskiego systemu ochrony zdrowia, a rola ubezpieczycieli w zmniejszaniu tych obaw może być bardzo istotna. Z analiz wynika, że co piąty Polak, który kupił lub przedłużył ubezpieczenie zdrowotne, zadeklarował, że zrobił to w związku z pandemią.

Sytuacja pandemiczna skutkowała także m.in. większym poczuciem samotności. Według wyników drugiej fali badania samotność i odizolowanie w ostatnim roku najbardziej dotknęły osoby młode, co może przełożyć się na długoterminowe negatywne skutki dla ich zdrowia psychicznego.

Jeśli chodzi o zdrowie to:

  • 81% Polaków obawia się nowotworu,
  • 80% – utraty sprawności,
  • 76% – uszkodzenia mózgu skutkującego stanem wegetatywnym,
  • 71% – braku dostępności opieki medycznej (wzrost o 5 pkt. proc. w porównaniu z pierwszą falą badania).

W trakcie drugiej fali badania Polacy wymieniali spontanicznie pandemię jako oddzielny czynnik ryzyka. 13% respondentów uznało, że jej boi się najbardziej.

Gotowość do współpłacenia za usługi medyczne

Składka na prywatne ubezpieczenie zdrowotne przypadająca na jednego Polaka wynosi 6 euro rocznie, natomiast średnia dla krajów zrzeszonych w Insurance Europe to 245 euro. W ub.r. prywatne ubezpieczenie zdrowotne posiadało 3,3 mln rodaków, o 8,5% więcej niż w 2019 r., przy czym wartość prywatnych wydatków na ochronę zdrowia rośnie z roku na rok. Autorzy raportu zakładają, że w latach 2020–2025 wartość całkowitego rynku prywatnej opieki zdrowotnej będzie rosła w tempie ok. 6% rocznie, jednak z tej kwoty tylko niecały miliard złotych przeznaczany jest w ciągu roku na prywatne ubezpieczenia zdrowotne, duża część pozostałych środków jest wydawana nieefektywnie, np. na suplementy diety i świadczenia finansowane bezpośrednio z własnej kieszeni.

Co ciekawe, ponad 80% uczestników badania PIU zgłosiło gotowość do współpłacenia za usługi medyczne i zadeklarowało gotowość ponoszenia dodatkowych miesięcznych opłat za opiekę medyczną poza składkami płaconymi na NFZ. Ponad połowa tych osób uważa, że największą zaletą prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych jest szybki dostęp do specjalistów, a domeną prywatnych usług medycznych w Polsce głównie ambulatoryjna opieka ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: