Temat numeru. Banki a gospodarka senioralna: Starsi oczekują szacunku

BANK 2019/08

Z Ewą Beatą Wierzbowską, dyrektorem operacyjnym OK SENIOR Polska, rozmawiał Maciej Kowal.

Ewą Beata Wierzbowska
Fot. Wojciech Łączyński

Z Ewą Beatą Wierzbowską, dyrektorem operacyjnym OK SENIOR Polska, rozmawiał Maciej Kowal.

Przedsiębiorstwa, organizacje i banki rzeczywiście coraz chętniej wspierają osoby starsze?

– To się zmienia, choć niestety często firmy umieszczają w jednej grupie seniorów oraz osoby niepełnosprawne i traktują te dwie grupy jak jedną. Jeżeli podejmowane są pewne działania w ramach tzw. dostępności, szczególnie gdy mówimy o różnego rodzaju barierach architektonicznych, to nawet jeśli dotyczą osób z niepełnosprawnością, to często są też „podciągane” pod grupę seniorów. To nie jest właściwe, bo osoba starsza nie jest tożsama z osobą z niepełnosprawnością. Obecnie senior, szczególnie ten w wieku 60 lat, który tak naprawdę wkracza w wiek senioralny, w większości przypadków jest osobą bardzo aktywną. Nasze badania pokazują, że – w stosunku do tego, jak było to jeszcze dekadę temu – radykalnie zmieniają się nawyki osób po 60 roku życia.

Jak wynika z naszych badań, 10–20 lat temu osoby te przyjmowały rolę społeczną, z jaką kojarzy nam się babcia i dziadek. Czyli brak aktywności i pobyt w domu oraz spotkania co najwyżej z rodziną. Natomiast w ciągu ostatnich ośmiu lat nastąpiła radykalna zmiana stylu życia – szczególnie widać to było w minionych trzech latach. Obecnie senior jest osobą aktywną i traktuje okres pobytu na emeryturze jako czas do wykorzystania na własne zainteresowania. Na to, na co w okresie aktywności zawodowej nie było czasu. Szczególnie jeśli mówimy o środowiskach miejskich, a większość seniorów mieszka w mieście, to nie chcą oni przyjmować takich typowych ról przypisanych babciom lub dziadkom. W planach mają wyjście do kina, teatru czy na koncert, a niekoniecznie opiekę nad wnukami. Dziś dostępnych jest wiele aktywności dla seniorów i to często bezpłatnych. Coraz częściej wyjeżdżają oni na weekendy, wakacje zagraniczne i chętnie korzystają z ofert last minute. Z innych badań, choćby z raportu Silver Book 2019, wynika, że senior coraz częściej korzysta też z internetu. Większy procent z nich serfuje i „bankuje” w sieci niż klientów w innych grupach wiekowych.

Jak zatem zmienić postrzeganie seniorów przez firmy oraz banki, i co w tym kierunku robi OK SENIOR Polska?

– Staramy się docierać do największych firm, bo to one wyznaczają trendy. To się udaje i już dwa duże banki aktywnie z nami współpracują. Placówkom jednego z nich – Bankowi BNP Paribas Polska – przyznaliśmy certyfikat „...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: