Temat Numeru | Bezpieczeństwo Instytucji Finansowych | Oszczędzanie na bezpieczeństwie to skręt w ślepą uliczkę

BANK 2020/06

Lockdown wywołany przez pandemię koronawirusa wysłał bardzo dużo ludzi do pracy, a dzieci do nauki w domu. Tym samym jeszcze nigdy wcześniej pytania o zabezpieczenie przed cyberatakami nie były tak aktualne. Kwestią otwartą pozostaje również to, czy cyberbezpieczeństwem lepiej zająć się samemu, czy efektywniej będzie to zlecić komuś z zewnątrz.

Fot. denisismagilov/stock.adobe.com

Lockdown wywołany przez pandemię koronawirusa wysłał bardzo dużo ludzi do pracy, a dzieci do nauki w domu. Tym samym jeszcze nigdy wcześniej pytania o zabezpieczenie przed cyberatakami nie były tak aktualne. Kwestią otwartą pozostaje również to, czy cyberbezpieczeństwem lepiej zająć się samemu, czy efektywniej będzie to zlecić komuś z zewnątrz.

Jeżeli cyberataki dalej postrzegane są jednak jako jakaś pieśń przyszłości – w dodatku nie do końca słyszana nad Wisłą – to warto posłużyć się nie pozostawiającą cienia złudzeń statystyką. Według prognoz firmy Gartner już za dwa lata, w 2022 r., światowe wydatki na bezpieczeństwo cybernetyczne osiągną poziom 133,7 mld dolarów. Siddharth Deshpande, jej dyrektor ds. badań, podkreśla, że „bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem musi być krytyczną częścią każdej inicjatywy biznesowej w zakresie technologii cyfrowych”.

Niezależnie od szerokości geograficznej

Trudno z tym polemizować, zwłaszcza że od lat liczba ataków tylko rośnie. W 2018 r. – jak wskazują dane Cybint Solutions – 62% przedsiębiorstw doświadczyło ataków phishingowych i inżynierii społecznej. Z kolei Studium Clark School na uniwersytecie w Maryland określiło niemal stałą liczbę ataków hakerów na komputery z dostępem do internetu – dotykały każdego roku co trzeciego Amerykanina, średnio co 39 sekund. Ale nie jest to wyłącznie zmartwienie w USA. Wszak Polska znalazła się już w gronie 20 państw najbardziej zagrożonych cyberatakami. Niestety, ich skala nad Wisłą nie jest do końca znana. Funkcjonujące tutaj spółki raczej się takimi faktami nie chwalą. Wolą je skrzętnie skrywać, widząc w ujawnieniu takich przypadków wyłącznie szkodę wizerunkową.

Cyberbezpieczeństwo made in Poland

Może polskie spółki nie za bardzo garną się do dzielenia informacjami o cyberatakach, ale czy to znaczy, że ich świadomość problemu jest znikoma? Kolejny raz sprawdziła to firma Vecto i swoje wnioski ujęła w dokumencie „Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach. Raport 2020”. Przepytano 200 rodzimych przedsiębiorstw.

Za najbardziej narażoną na cyberataki ankietowani uznali branżę IT. Na kolejnym miejscu wskazano sektor bankowy – 35% i ­e-commerce – niemal 33% – czytamy w raporcie.

Z kolei, jak dowodzi raport ICS CERT autorstwa Kaspersky Lab, to jednak polska energetyka jest najbardziej narażona na cyberataki. W pierwszym półroczu 2019 r. aż 41,6% komputerów używanych w systemach zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi mogło być celem cyberataku. Na drugim miejscu znalazła się branża motoryzacyjna (39,3%) oraz związana z automatyką budynków (37,8%). Jak to się ma do wielkości atakowanych podmiotów? Ponad 23% respondentów ankiety Vecto uważa, że najbardziej narażone na cyberataki są mikroprzedsiębiorstwa, a niemal 30% że duże firmy.

Wśród obszarów, których utrata byłaby najbardziej dotkliwa dla firm, ankietowani najczęściej wymieniali bazę klientów i kontaktów – 3,6 pkt. W równym stopniu wskazywane były też unikalne know-how i własność intelektualna – 3,3 pkt., korespondencja firmowa – 3,3 pkt oraz dokumentacja firmowa – 3,3 pkt. Najrzadziej wspominano o stronie internetowej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: