Temat numeru: BLIK podbija Polskę – ponad 2 mln użytkowników i 3 mln transakcji

BANK 2016/06

Pierwszy i największy otwarty system płatności mobilnych w Polsce wystartował w lutym 2015 r. w wyniku porozumienia prezesów sześciu największych polskich banków - Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. Ostatnio dołączył do nich Getin Noble Bank. Z BLIKA mogą też korzystać klienci Inteligo i Orange Finanse.

Pierwszy i największy otwarty system płatności mobilnych w Polsce wystartował w lutym 2015 r. w wyniku porozumienia prezesów sześciu największych polskich banków - Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO Banku Polskiego. Ostatnio dołączył do nich Getin Noble Bank. Z BLIKA mogą też korzystać klienci Inteligo i Orange Finanse.

-BLIK zmienia podejście do dokonywania płatności. Jest łatwy w obsłudze, bezpieczny i co najważniejsze, ogólnodostępny. Nieważne, czy płacimy za rzeczy, czy usługi, czy przelewamy lub wypłacamy pieniądze - wszystkich tych operacji możemy dokonywać w ramach jednej aplikacji na naszym telefonie. Jest to prosty mechanizm oparty na kodzie jednorazowym, który podajemy sprzedawcy lub wpisujemy w wyznaczonym miejscu. Potem wystarczy tylko zaakceptować transakcję na ekranie telefonu - wyjaśnia Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

Skokowy wzrost liczby użytkowników, budowa sieci akceptacji i nowi partnerzy

W ciągu pierwszych czterech miesięcy BLIKA zainstalowało w swoich telefonach ponad 700 tys. osóba po siedmiu miesiącach liczba ta przekroczyła milion. Obecnie z BLIKA korzysta już ponad 2 mln użytkowników, którzy zrealizowali ponad 3 mln transakcji.

Polski Standard Płatności nawiązał współpracę z kluczowymi partnerami, takimi jak np. Euronet Polska. Był to jasny sygnał, że system przestał służyć jedynie do zakupów w sklepach stacjonarnych i internecie, ale umożliwił także pobieranie gotówki bez użycia karty z większości, bo z ponad 14,5 tys. bankomatów w Polsce.

Systematycznie zaczęła rozwijać się sieć akceptacji, do której dołączyły takie marki, jak PKN ORLEN, Shell, Multikino, Helios, Gino Rossi, Simple oraz wiele innych. Polski Standard Płatności nawiązał także współpracę z kolejnymi agentami rozliczeniowymi i integratorami płatności: eService, First Data Polska, PayTel (terminale POS), ITCARD, Euronet (bankomaty), Dotpay, Przelewy24, eCard, CashBill i Tpay.com (e-commerce) oraz Blue Media.

Nie tylko w sklepie, internecie i bankomacie

Od września 2015 r. PSP wraz z firmą Mera Systemy rozpoczął proces wdrażania BLIKA w biletomatach w największych miastach. Z kolei od grudnia, dzięki porozumieniu z eCard S.A. możliwe jest dokonywanie płatności poprzez rozmowę telefoniczną z konsultantem infolinii.

Przełomowym rozwiązaniem na naszym rynku jest także możliwość błyskawicznego przelewu z własnego telefonu na wskazany numer telefonu odbiorcy. Usługa P2P (person-to-person) jest obecnie dostępna dla klientów Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. BLIK pozwala także na płatności w mPOSie. To mobilna aplikacja, którą klient i sprzedający muszą zainstalować w swoich telefonach.

Przyszłość maluje się BLIKIEM

Polski Standard Płatności pracuje także nad umożliwieniem płatności zbliżeniowej w technologii NFC oraz nad aplikacją white label, pozwalającą na dostęp do BLIKA. Niebawem PSP rozpocznie też wdrażanie systemu w porozumieniu z Krajową Izbą Rozliczeniową w niemal 500 jednostkach administracji publicznej w całej Polsce.

- BLIK ma ogromny potencjał, o czym świadczy liczba użytkowników, ilość dokonywanych operacji, a także szeroka sieć punktów akceptacji, która systematycznie rośnie. W tej chwili użytkownicy mogą realizować transakcje w 148 tys. terminali płatniczych i w ponad 27 tys. sklepów internetowych w Polsce. Liczę, że uda nam się zainteresować naszym produktem kolejne banki, pozyskać nowych partnerów i w ciągu dwóch lat podwoić osiągane wyniki. Prognozy są bardzo dobre, a zainteresowanie BLIKIEM nie maleje - mówi Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

System BLIK został już zauważony w Polsce i za granicą. Podczas dziesiątej edycji Kongresu Gospodarki Elektronicznej BLIK zdobył tytuł "Projektu Roku 2015". Jesienią projekt "Od IKO do BLIKA" otrzymał nagrodę organizacji branżowej EFMA zrzeszającej ponad 3,3 tys. instytucji finansowych z całego świata. W tym roku Polski Standard Płatności otrzymał także nagrodę Mobile Trends Awards 2015 w kategorii "Firma wspierająca rozwój płatności mobilnej" oraz "eDukat 2016" w kategorii "Technologia zmieniająca rynek płatności bezgotówkowych".

 

Udostpnij artyku: