Temat numeru: Końca problemu nie widać

BANK 2009/04

Jeśli ktoś chciałby sobie wyobrazić 10 lat temu, gdy wdrażano reformę emerytalną, scenariusz pesymistyczny, to wyglądał on tak: pierwsze wypłaty świadczeń z nowego systemu odbędą się w chwili, gdy na rynku kapitałowym będzie totalna zapaść, a indeksy giełdowe będą pikować w dół od wielu miesięcy.

Przemysław Barbrich

Realizuje się niestety polski scenariusz, że wszystko będziemy robić na ostatnią chwilę – wypłata świadczeń będzie nieprzygotowana – rozwiązania systemowe będziemy pisać na kolanie. Słowem – klasyka. Dziś okazuje się, jak łatwo być prorokiem we własnym kraju. Początek 2009 r. powitał nas szalejącym kryzysem na giełdzie i nie tylko. Reforma emerytalna nie została do dziś domknięta, bowiem politykom mało było 10 lat, aby uchwalić przepisy o zakładach emerytalnych, które mały wypłacać świadczenia z II filaru.

Jak zawsze w Polsce postawiono na rozwiązania prowizoryczne. Wypłatą świadczeń zajęły się same OFE, bo przecież ktoś je wypłacić musi. Co prawda politycy poszli po rozum do głowy i w chwilę po wypłacie pierwszych świadczeń uchwalili ustawę o zakł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: