Temat numeru | OBRÓT GOTÓWKOWY – G+D CURRENCY TECHNOLOGY | Zintegrowane rozwiązania do obsługi gotówki

BANK 2021/11

Rozmowa z Andrzejem Kawińskim, Country Managerem w Giesecke+Devrient odpowiedzialnym za kontakty z polskimi klientami.

Andrzej Kawiński
Fot. G+D Currency Technology

Rozmowa z Andrzejem Kawińskim, Country Managerem w Giesecke+Devrient odpowiedzialnym za kontakty z polskimi klientami.

Co dziś oznacza nowoczesna obsługa gotówki?
– Firmy zajmujące się obsługą gotówki określamy angielskim skrótem CIT (Cash-in-transit), ale dziś używałbym raczej skrótu CMC, czyli Cash Management Company, bo nie zajmują się one wyłącznie transportem gotówki, ale całym procesem związanym z jej zarządzaniem. Rola tych podmiotów istotnie zmieniła się w ostatnich latach. Zamiast dostawcy podstawowych usług (transport) obecnie coraz więcej organizacji jest partnerem dla banków, zarządzając i optymalizując poziom gotówki.

Te nowe zadania wymagają odpowiednich narzędzi, w tym oprogramowania. Dedykowane narzędzia analityczne umożliwiają firmom CMC lepsze planowanie, jak również nadzór nad bieżącą sytuacją. Nadal aktywnie korzystamy z gotówki, a jej obrót na rynku rośnie. Narodowy Bank Polski opublikował niedawno dane, które to potwierdzają. Gotówka ma też cechy, które doceniają konsumenci. Jedną z nich jest anonimowość i nie należy łączyć tego z szarą strefą, bo ta ma się dobrze również na rynku obrotu bezgotówkowego. Jako firma od kilku lat koncentrujemy się na tym, żeby cykl obrotu gotówki był coraz bardziej efektywny. Chcemy coraz lepiej nią zarządzać i wydajniej z nią pracować w różnych obszarach. Do tego potrzebne są odpowiednie rozwiązania informatyczne.

Jak zatem automatyzować procesy związane z obsługą gotówki?
– Jeśli myślimy o automatyzacji procesów, to trzeba przyjąć pewne założenia. Po pierwsze, należy zdefiniować standardy. Powinny one np. dotyczyć opakowań, w jakich gotówka jest przesyłana z jednego miejsca do drugiego. Oczywiście są przepisy i rozporządzenia, które to definiują, jednak wśród klientów jest też duża dowolność w zakresie sposobów pakowania. Po drugie, trzeba określić dane, jakie są niezbędne do automatyzacji. Jeśli myślimy o automatyzacji procesów i chcemy zastępować pracę ludzką, czyli manualną, robotyką i automatyką, to musimy takie standardy zdefiniować. Kolejne zadanie to wybór rozwiązania do śledzenia opakowań (track and trace). To, co robi NBP w standardzie GS1, jest dobrym kierunkiem w zakresie śledzenia opakowań zarówno wewnątrz sortowni, jak i w świecie zewnętrznym.

Sortery oraz liczarki to najdroższe urządzenia znajdujące się w sortowni. Powinny być maksymalnie obciążone tak, aby pracowały bez przerw. Dzisiaj w wielu sortowniach banknoty liczone są dwa, trzy, a nawet więcej razy. Należałoby się zastanowić nad tym, co zrobić, żeby były przeliczane tylko raz. Można skorzystać z dobrych doświadczeń z innych krajów, gdzie wdrożono proces liczenia jednokrotnego z użyciem kart separujących. To przekłada się nie tylko na ograniczenie pracy ludzkiej, ale ma wpływ na jakość banknotów, bo każde przepuszczenie przez urządzenie zwiększa ich zużycie. W Giesecke+Devrient jesteśmy zwolennikami łączenia procesu liczenia i sortowania, a dziś w większości sortowni procesy te są rozdzielone. Wszystko to przekłada się na ograniczenie pracy manualnej, uproszczenie operacji i bardziej transparentny cały proces obsługi.

Chodzi o osiągnięcie efektywności. Jak to można zrobić?

– W sortowniach mamy dwie kategorie procesów. Jedne z nich to procesy, które dodają wartość i klient jest gotowy za nie zapłacić. Należą do nich np. liczenie, bilansowanie, sortowanie. Mamy też procesy, które nie dodają wartości, choćby takie, jak logistyka opakowań. Dlatego, żeby zwiększyć wydajność pracy w sortowniach, powinniśmy zwiększyć efektywność procesów dodających wartość, np. przez lepsze wykorzystanie urządzeń, zastosowanie szybszych sorterów oraz automatyzację niektórych procesów, np. związanych z elektronicznymi deklaracjami (EBDW). Należy też zminimalizować aktywności niedodające wartości, choćby przez używanie różnego rodzaju taśmociągów, inteligentnej automatyki, które ograniczą logistykę opakowań lub umożliwiają przesunięcie pracowników do procesów dodających wartość.

Jakie rozwiązania dla firm CMC oferuje Giesecke+Devrient?

– Rynek jest bardzo zróżnicowany i są na nim klienci, którzy jakieś rozwiązania już mają i tacy, którzy nadal korzystają z dokumentów papierowych i arkuszy Excel. Dziś potrzebne są dedykowane rozwiązania, które umożliwiają bieżące sprawdzanie, weryfikowanie i proste przyporządkowywanie procesów wewnątrz sortowni. W naszej ofercie znajdują się moduły oprogramowania pokrywające pełny zakres obrotu gotówki. Z jednej strony mamy oprogramowanie dla obsługi procesów operacyjnych w zakresie sortowni gotówki oraz transportu, a z drugiej rozwiązania dotyczące prognozowania i analityki danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Rozwiązania te umożliwiają np. prognozy dla skarbca, dla sieci bankomatów, oddziałów bankowych, jak i pocztowych, a także urządzeń zainstalowanych w sieciach handlowych. Mamy rozwiązania dla wszystkich uczestników rynku – zarówno dla banków centralnych, jak i dla organizacji CIT, poczty i banków komercyjnych, które zajmują się obsługą gotówki. Swoim klientom G+D oferuje także szczegółowe doradztwo – od projektowania, poprzez optymalizację urządzeń, aż po planowanie procesów obiegu gotówki.


G+D Currency Technology jest liderem na rynku rozwiązań do zarządzania banknotami i monetami. Firma osiąga roczne obroty na poziomie powyżej 1 mld euro i zatrudnia ok. 4,8 tys. pracowników na całym świecie. Tysiące komercyjnych banków, kasyn i przedsiębiorstw zajmujących się przewozem pieniędzy polega na produktach „Made in Germany”.

Udostępnij artykuł: