Temat Numeru | Obrót Gotówkowy | Obrót gotówkowy, jak każda usługa, ewoluuje

BANK 2020/12

Każdy obszar biznesowy należy systematycznie optymalizować. Rosnące zainteresowanie systemami do automatyzacji obsługi gotówki to efekt coraz większej świadomości korzyści, jakie daje ich zastosowanie. Po pierwsze – znacząco redukują koszty i nakłady. Po drugie – skraca się czas pracy osób zaangażowanych w obrót gotówkowy oraz zmniejsza się liczba niezbędnych transportów gotówki.

Fot. Quarta/stock.adobe.com

Każdy obszar biznesowy należy systematycznie optymalizować. Rosnące zainteresowanie systemami do automatyzacji obsługi gotówki to efekt coraz większej świadomości korzyści, jakie daje ich zastosowanie. Po pierwsze – znacząco redukują koszty i nakłady. Po drugie – skraca się czas pracy osób zaangażowanych w obrót gotówkowy oraz zmniejsza się liczba niezbędnych transportów gotówki.

Adam Żółw

Obrót środków płatniczych coraz częściej wspierają technologie cyfrowe. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w Polsce działa już milion terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe. Ponad 310 tys. z nich pochodzi z programu prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa.

Banki w awangardzie

Ogromną rolę w kształtowaniu płatności bezgotówkowych w Polsce odegrał sektor bankowy. Pierwszy bankomat uruchomił, w 1987 r., Bank Polska Kasa Opieki SA – dziś Pekao SA. Pierwszy zainstalowano w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie. Po 12 latach, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce jedynie 100 tys. terminali płatniczych. W ciągu kolejnych 12 lat przybyło 400 tys. urządzeń. Zainstalowanie kolejnego pół miliona terminali zajęło już tylko 4 lata.

Wsparciem dla gotówki, w kraju i na świecie, są płatności bezgotówkowe, w tym zbliżeniowe za pomocą kart, smartfonów czy zegarków. Podstawowym miejscem dokonywania transakcji stał się smartfon wraz z zainstalowaną w nim aplikacją bankową. A są to rozwiązania coraz bardziej zaawansowane, co dobrze widać choćby na przykładzie aplikacji SGB-Banku.

– Nowa aplikacja SGB Mobile posiada praktyczny i uniwersalny interfejs, przyjazny dla klientów i gwarantujący im pełne bezpieczeństwo. Umożliwia zalogowanie się z wykorzystaniem biometrii, a także dostęp do rachunku, historii transakcji, możliwość wykonywania przelewów (również Express Elixir), dodawania kart i korzystania z płatności mobilnych. Posiada też funkcje, których nie ma żaden inny bank w Polsce. Pozwala zarządzać subskrypcjami nie tylko dla najbardziej popularnych serwisów streamingowych czy muzycznych (np. Netflix czy Spotify), ale oferuje również możliwość zarządzania kartami dodanymi w ramach płatności mobilnych BLIK, portfeli cyfrowych (Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay) oraz w internecie. Zachęcamy naszych klientów do płatności bezgotówkowych, zwłaszcza z wykorzystaniem SGB Mobile. To wygodne, bezpieczne, przyjazne – przekonuje Roman Szewczyk, rzecznik prasowy SGB.

Po staremu, ale nowocześnie

Oczywiście bankowcy nie obsługują wyłącznie cyfrowych odpowiedników pieniędzy. Zajmują się także gotówką. I korzystają z innowacyjnych technologii.

Do wsparcia obiegu gotówki używane są zaawansowane systemy wspierania decyzji związanych z zarządzaniem jej przepływem. Służą one do monitorowania i zarządzania procesem jej przebiegu w punktach gotówkowych. Systemy te umożliwiają prognozowanie i optymalizację zaopatrzenia w gotówkę w bankach, u operatorów bankomatów czy w firmach transportujących gotówkę. Dzięki takim rozwiązaniom banki mogą zapewnić pełną obsługę biznesową procesów gotówkowych, oferując przy tym możliwość natychmiastowego księgowania zdeponowanych pieniędzy na koncie klienta. Zwiększa się też bezpieczeństwo transportów i zmniejszają straty – wyjaśnia Piotr Młynarczyk, manager Zespołu Płynności Gotówkowej w Credit Agricole Banku Polska.

Wdrożone w ING rozwiązania technologiczne dla obrotu gotówkowego to przede wszystkim urządzenia wspierające pracowników w procesie liczenia i przechowywania gotówki. Przyśpieszają proces jej przeliczenia, minimalizują błędy kasjerów wynikające z przyjęcia banknotów podejrzanych co do autentyczności. Dzięki recyklingowi gotówki optymalizuje się jej ilość w kasie oraz znacznie skraca proces rozliczenia i uzgodnienia kasy. Rozwiązania te są bardzo cenione przez pracowników – dodaje Robert Pawlaczek, ekspert w Centrum Agile – Karty i Gotówka w ING Banku Śląskim.

Mariusz Grzegorski, dyrektor Centrum Zarządzania Gotówką w PKO Banku Polskim, przybliżył nam stosowany tam model obsługi gotówki. – Niewątpliwą przewagę PKO Banku Polskiego stanowi własna sieć sortowni na terenie całego kraju. Dzięki temu innowacyjne technologie są spójnie stosowane na kilku poziomach, począwszy od procesowania samej gotówki w naszych centrach gotówkowych, przez wspieranie pracowników oddziałów, aż do kanału samoobsługowego, gdzie klient sam może ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: