Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Automatyzacja zmieniła rynek

BANK 2021/11

Nowe modele biznesowe są kluczowe przy dostarczaniu wysokiej jakości usług. W ostatnim czasie wiele firm musiało zmienić swoją strategię rozwojową, by doścignąć młode przedsiębiorstwa, dla których nowe technologie są chlebem powszednim.

Fot. Feodora/stock.adobe.com

Nowe modele biznesowe są kluczowe przy dostarczaniu wysokiej jakości usług. W ostatnim czasie wiele firm musiało zmienić swoją strategię rozwojową, by doścignąć młode przedsiębiorstwa, dla których nowe technologie są chlebem powszednim.

Coraz silniejszą grupę konsumentów, wyrosłą między generacjami Z i Y, stanowią w Polsce przedstawiciele pokolenia HENRY, czyli High Earner Not Rich Yet. Cenią sobie wygodne życie, aktywnie korzystają z gadżetów technologicznych i uważają, że rozrywka powinna przede wszystkim dostarczać odpowiedniej dawki adrenaliny. Osoby te mają średnio między 25 a 45 lat. Większość posiada wykształcenie wyższe, a wykonują głównie pracę umysłową – piastują kierownicze stanowiska, ale równie chętnie stają się freelancerami.

Rzeczywiście w odwrocie?

Wyniki badania serwisu prezentmarzen.com pokazują, że dla pokolenia HENRY ważne jest przede wszystkim nadążanie za nowinkami technologicznymi – tak odpowiedziało 32% respondentów, podnoszenie standardu życia – 28% oraz realizowanie swoich planów i marzeń – 27% wskazań. Według 40% „Henryków” luksusem w dzisiejszych czasach jest niezależność finansowa pozwalająca realizować plany i marzenia; 22% zaś uważa, że posiadanie zabezpieczenia finansowego umożliwiającego prowadzenie wygodnego życia. Ponad 60% ankietowanych postrzega siebie jako osobę zarabiającą coraz lepiej lub na tyle dobrze, aby prowadzić komfortowe życie. Nie za bardzo przy tym cenią sobie klasyczną gotówkę.

Cóż, wiele dziś zdaje się przemawiać za tym, że gotówka jest w odwrocie. Dane pochodzące z badania przeprowadzonego przez portal Fintek.pl wskazują, że już ponad połowa przedstawicieli pokolenia Y (52%) nie nosi ze sobą pieniędzy. Aż 9 na 10 badanych przyznaje, że nigdy nie widziało całości swojego wynagrodzenia w formie gotówkowej. 48% twierdzi jednak, że zawsze ma gotówkę w portfelu. Nie jest to szczególnie znacząca różnica, ale takie, a nie inne rozłożenie sił świadczy o nadchodzącym, wraz ze zmianą pokoleniową, odwracaniu trendów płatniczych.

Sukcesywnemu odchodzeniu od gotówki sprzyja sposób rozliczania się zdecydowanej większości przedsiębiorstw z pracownikami. Niemal wszyscy ankietowani (97,4%) zadeklarowali, że ich pracodawcy rozliczają się z nimi za pomocą przelewu na rachunek bankowy.

Świat się zmienia

Osoby deklarujące noszenie przy sobie gotówki, operują przeważnie kwotami w przedziale od 21 do 100 zł (64,2%). Więcej niż 100 zł ma przy sobie co piąty badany, natomiast niewielkich kwot – do 20 zł – używa niespełna 15% respondentów.

Jako powód noszenia przy sobie gotówki, większość respondentów wskazuje na  przyzwyczajenie (52%). Nieco więcej niż co dziesiąty ankietowany wymienia brak możliwości wygodnego dokonywania płatności bezgotówkowych. Zaledwie 6% operuje gotówką z powodów zawodowych.

Wyniki przeprowadzonego badania wyraźnie wskazują, że świat nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań online jest naturalną częścią życia i funkcjonowania młodych Polaków. Ponad 96% respondentów posiada aktywny rachunek bankowy, a ponad dziewięciu na dziesięciu ma zainstalowaną aplikację bankową na swoim telefonie. Można zauważyć, że korzystają oni praktycznie z każdej metody mobilnych płatności, a kwestią wyboru jest, której z nich użyją w danej sytuacji. Widzimy, że millenialsi cenią sobie szybkość, wygodę i swobodę działania, w związku z czym oczekują, że ich potrzeby będą zaspokojone w każdym miejscu i o każdym czasie. To ważny sygnał m.in. dla&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: