Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Kierunki rozwoju firm świadczących usługi logistyki wartości pieniężnych

BANK 2021/11

Gotówka nadal jest i będzie wykorzystywana do regulowania płatności na naszym rynku. Dlatego nowoczesna i profesjonalna jej obsługa świadczona przez firmy CIT jest ważna dla nas wszystkich –podkreśla Patryk Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiej Organizacji Firm Obsługi Gotówki.

Patryk Mazurkiewicz
Fot. POFOG

Gotówka nadal jest i będzie wykorzystywana do regulowania płatności na naszym rynku. Dlatego nowoczesna i profesjonalna jej obsługa świadczona przez firmy CIT jest ważna dla nas wszystkich –podkreśla Patryk Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiej Organizacji Firm Obsługi Gotówki.

Co najbardziej przeszkadza dziś firmom CIT w rozwoju biznesu? Z jakimi problemami borykają się firmy CIT i co ma przełożenie na ich dalszy rozwój?

– Wydaje się, że największym wyzwaniem dla firm transportowych, konwojujących gotówkę w kraju, jest brak chętnych do pracy w zawodzie pracownika ochrony. Drugim jest presja płacowa i nienadążające za nią wzrosty cen usług akceptowane przez klientów. Jest to zawód o podwyższonym ryzyku, dlatego nie można go porównywać z innymi nawet w ramach branży security. Czyli do stanowisk takich jak stróżowanie, ochrona obiektów itp. Pracownicy naszych firm posiadają wysokie kwalifikacje związane z pracą z bronią i stale są poddani presji dużego ryzyka, związanego z ich bezpieczeństwem. Problemem jest również fakt, że nie możemy zatrudniać obcokrajowców na stanowiskach, gdzie wymagane są uprawnienia do posiadania broni.

Zawód pracownika ochrony po deregulacji stracił walory atrakcyjnego dla potencjalnych kandydatów. Na rynku pracy nie przybywa nowych osób gotowych ją podjąć. Nasi pracownicy wywodzą się z branży ochrony, powiększonej o młodych emerytów z niektórych resortów.

Dlatego presja płacowa jest bardzo istotnym elementem, niestety nasi klienci nie zawsze chcą to zrozumieć. Dla nas wyzwaniem jest również brak elastyczności po stronie klienta firm CIT. Wzrost kosztów można w jakiś sposób niwelować, np. przez gotowość naszych klientów do zmiany po swojej stronie procesów tak, aby obie strony mogły realizować go bezpiecznie, sprawnie i co najważniejsze efektywnie kosztowo. Pomocą w tym zakresie mogą okazać się działania prowadzone przez Radę ds. Obrotu Gotówkowego przy Narodowym Banku Polskim. Od dłuższego czasu prowadzi ona wiele prac związanych z poprawą procesów obsługi gotówki w Polsce i zajmuje się bezpieczeństwem procesów gotówkowych w naszym kraju. Liczymy jako firmy CIT, ale też i banki, że po wdrożeniu tych wszystkich zmian rynek się do nich dostosuje.

Niestety kolejnym wyzwaniem dla branży jest wprowadzenie 23 września tego roku nowelizacji rozporządzenia MSWiA, które wprowadza nowe wymogi związane z zabezpieczeniem transportowanej i przechowywanej gotówki o urządzenia barwiące banknoty w&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: