Temat numeru: Płacę tak, jak chcę

BANK 2017/06

Polska zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów pod względem bardzo dobrze rozwiniętej infrastruktury zbliżeniowej. Dziś jest gotowa na przyjęcie kolejnych płatniczych innowacji.

Polska zdecydowanie wyróżnia się na tle innych krajów pod względem bardzo dobrze rozwiniętej infrastruktury zbliżeniowej. Dziś jest gotowa na przyjęcie kolejnych płatniczych innowacji.

Konrad Polaczek

Polscy konsumenci są otwarci na innowacje technologiczne, czego najlepszym przykładem są płatności zbliżeniowe. Według najnowszych danych NBP, już 91,3% (485 tys.) spośród wszystkich terminali płatniczych w kraju, posiada funkcję zbliżeniową. Wskaźnik nasycenia rynku kartami zbliżeniowymi osiągnął 77% W IV kw. 2016 r. wykonaliśmy 533,1 mln bezgotówkowych transakcji zbliżeniowych na łączną kwotę 24 mld zł. Udział płatności zbliżeniowych ogólnej liczbie płatności bezgotówkowych wyniósł blisko 62%.

– Infrastruktura, jaką mamy w Polsce, jest zatem doskonałą bazą dla płatności mobilnych, w których wykorzystywana jest ta sama technologia zbliżeniowa jak przy kartach plastikowych – w tym przypadku do terminala płatniczego należy zbliżyć telefon, do którego dana karta została wcześniej podpięta – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe. Jednocześnie wiele wskazuje na to, że szelest gotówki powoli odchodzi w zapomnienie. Jak wynika z raportu Retail Bank Research, liczba zrealizowanych płatności bezgotówkowych na świecie wzrosła w latach 2011–2015 o 52%. Do 2021 r. tempo ich przyrostu ma być jeszcze szybsze i wynosić 55%. Polska nie odstaje pod względem szybkości wypierania papierowego pieniądza. Rosnące wskaźniki stwarzają korzystną sytuację dla rozwoju płatności elektronicznych, także mobilnych.

Etapy rozwoju

Nowy etap rozwoju rynku mobilnych płatności w Polsce rozpoczął się wraz z pojawieniem się technologii HCE. Obecnie mobilne karty (HCE lub Android Pay) wydaje 12 banków w Polsce – Jej poprzedniczka, czyli NFC SIM, nie przyjęła się i praktycznie zniknęła z rynku. HCE, które nie wymaga od banku współpracy z operatorem komórkowym, okazało się znacznie bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem – zarówno dla banków, jak i ich klientów. Dzięki temu od kilkunastu miesięcy obserwujemy wzrost liczby wdrożeń płatności mobilnych HCE. Szacunki mówią o 300 tys. wydanych kart HCE. Uważam, że to wynik zgodny z oczekiwaniami, zakładając, że nikt nie spodziewał się, iż po roku 50% klientów sięgnie po kartę wirtualną. Liczba wydanych kart rośnie dynamicznie, ale oczywiście z niskiej bazy – informuje Jolanta Rycerz, dyrektor Pionu Współpracy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: