Temat Numeru | Płatności | Rozwój wielokierunkowy

BANK 2020/10

Karty kredytowe, płatności zbliżeniowe, płatności za pośrednictwem smartfonu, Google Pay i podobne schematy oferowane przez Samsunga czy Facebooka. Dodajmy do tego pełen wachlarz metod zapłaty w internecie i dynamicznie rosnący rynek wearables, czyli modułów płatniczych ukrytych w zegarkach, smartbandach czy odzieży. Rynek dostarcza coraz więcej rozwiązań płatniczych – szybkich i wygodnych. Ograniczeniem jest tylko technologia, ta jednak rozwija się w imponującym tempie.

Fot. absent84/stock.adobe.com

Karty kredytowe, płatności zbliżeniowe, płatności za pośrednictwem smartfonu, Google Pay i podobne schematy oferowane przez Samsunga czy Facebooka. Dodajmy do tego pełen wachlarz metod zapłaty w internecie i dynamicznie rosnący rynek wearables, czyli modułów płatniczych ukrytych w zegarkach, smartbandach czy odzieży. Rynek dostarcza coraz więcej rozwiązań płatniczych – szybkich i wygodnych. Ograniczeniem jest tylko technologia, ta jednak rozwija się w imponującym tempie.

Od lat płatności bezgotówkowe systematycznie zyskują w naszym kraju na popularności – twierdzi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe. Według statystyk NBP na rynku polskim funkcjonuje ponad 43 mln kart płatniczych, a 91% wszystkich płatności nimi realizowanych jest zbliżeniowo. Pandemia koronawirusa przyspieszyła ten trend, a zmiany w preferencjach konsumentów są bezdyskusyjne. W przeprowadzonym w kwietniu br. badaniu Mastercard 53% ankietowanych Polaków zadeklarowało, że rzadziej wybiera płacenie gotówką niż przed pandemią, a 31% respondentów całkiem przestało jej używać.

Coraz chętniej korzystamy z transakcji zbliżeniowych, które eliminują konieczność jakiegokolwiek kontaktu fizycznego. Właśnie ze względów epidemiologicznych zwiększono limit płatności bez PIN do 100 zł, co pozytywnie oceniło 68% polskich konsumentów. Zdecydowanym liderem płatności zbliżeniowych jest tradycyjna karta (95%), ale Polacy chętnie wybierają też płatności telefonem (41%), czy smartwatchem (16%). Portal cashless.pl podał, że od kwietnia do czerwca br. użytkownicy kart płatniczych wykonali takimi urządzeniami ponad 61 mln transakcji zbliżeniowych, czyli niemal 60% więcej niż rok wcześniej.

Otwarta bankowość

Trudno przewidzieć, jakie schematy płatności będą królowały w nadchodzącym czasie, warto jednak zwrócić uwagę na trendy, które rzucają nieco światła na przyszłość tego segmentu rynku. Na pierwszym miejscu można wskazać otwartą bankowość. Wejście w życie dyrektywy PSD2 i zmian w ustawie o usługach płatniczych umożliwia firmom spoza ścisłego sektora bankowego i finansowego wdrażanie operacji, które tradycyjnie były zarezerwowane dla sektora bankowości. Już dziś wiele podmiotów wykorzystuje otwarte interfejsy w różnych bankach, umożliwiając klientom wykonywanie operacji na kontach z poziomu tzw. trzeciej strony. Pojawiają się  też nowe rozwiązania płatnicze u firm spoza branży stricte finansowej, takich jak Facebook, WhatsApp i inne media społecznościowe.

Uwierzytelnianie 3DSv2

Bezpieczeństwo może być zwiększone dzięki takim rozwiązaniom, jak 3DSv2. Polega ono na połączeniu zaawansowanych metod uwierzytelniania ze sztuczną inteligencją. Rozwiązanie to stosuje z powodzeniem działający od 2014 r. operator płatności Gateway Easy Payment. Metoda 3DSv2 wykrywa oszustwa, dzięki niej odbiorcy usług mogą tworzyć własne reguły wykrywania oszukańczych transakcji. Kolejnym krokiem będzie uwzględnienie algorytmów sztucznej inteligencji i „wartowników”, czyli wirtualnych agentów bezpieczeństwa, a sposobem na ograniczenie kradzieży danych jest tokenizacja. Rozwiązanie Easy Payment Gateway obejmuje już tokenizację karty dla każdej płatności klienta. Również w Polsce rozważa się użycie tej technologii do uwierzytelniania płatności w systemach eCommerce.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: