Temat Numeru. Pośrednicy Finansowi i Kredytowi: Sposoby na dysonans pozakupowy

BANK 2020/02

Konsumenci usług finansowych ery cyfrowej powszechnie korzystają z e-pośrednictwa kredytowego bądź inwestycyjnego. Internetowe porównywarki pozwalają na szybkie zapoznanie się z ofertą wielu dostawców, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji zakupowej nieocenione jest wsparcie fachowego doradcy, dostępnego na czacie bądź za pośrednictwem contact center. Zdarza się jednak, że konsument czuje się rozczarowany nabytym produktem, albo – co gorsza – wprowadzony w błąd przez pośrednika.

Fot. MIND AND I/stock.adobe.com

Konsumenci usług finansowych ery cyfrowej powszechnie korzystają z e-pośrednictwa kredytowego bądź inwestycyjnego. Internetowe porównywarki pozwalają na szybkie zapoznanie się z ofertą wielu dostawców, a w podejmowaniu ostatecznej decyzji zakupowej nieocenione jest wsparcie fachowego doradcy, dostępnego na czacie bądź za pośrednictwem contact center. Zdarza się jednak, że konsument czuje się rozczarowany nabytym produktem, albo – co gorsza – wprowadzony w błąd przez pośrednika.

W jaki sposób Kowalski może dochodzić swych racji od doradcy finansowego, również tego oferującego swe usługi w sieci? Wejście na drogę sądową należy traktować jako absolutną ostateczność, nie tylko z uwagi na powszechnie znaną niewydolność wymiaru sprawiedliwości. Roszczenia konsumenckie z reguły mają charakter niepieniężny, co z góry wyklucza możliwość ich rozpatrywania w trybie nakazowym bądź upominawczym. Złożenie pozwu jest zatem równoznaczne z uruchomieniem postępowania procesowego, które w zależności od powagi sprawy trwać może nawet wiele lat. Także i ostateczny rezultat jest trudny do przewidzenia dla przeciętnego zjadacza chleba, nieobeznanego w skomplikowanych przepisach prawa czy też niejednoznacznym orzecznictwie sądów. 

Należy wreszcie pamiętać, że nie zawsze dysonans pozakupowy stanowi rezultat stosowania przez pośrednika finansowego missellingu bądź też innych nieuczciwych praktyk rynkowych. Bywa i tak, że pomimo należytego poinformowania przez dostawcę produktu finansowego konsument nie radzi sobie z jego obsługą, wówczas kompetentny do rozwiązania problemu jest raczej dział obsługi klienta aniżeli skład sędziowski. Także i w przypadkach spornych instytucje rynku finansowego coraz chętniej skłaniają się ku opcji polubownej. Tymczasem wytoczenie powództwa bez uprzedniego wykorzystania instrumentów pozasądowych zazwyczaj przekreśla możliwość rozstrzygnięcia sprawy w ten obopólnie korzystny sposób.

Pośrednik finansowy? Sprawdź, czy to nie oszust

Jeśli zatem czujemy się rozczarowani postawą pośrednika finansowego lub wręcz przez niego oszukani, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy faktycznie mieliśmy do czynienia z upoważnionym doradcą kredytowym lub inwestycyjnym. W sieci nie brakuje bowiem rozlicznych hochsztaplerów, umiejętnie podszywających się pod licencjonowane instytucje finansowe lub ich przedstawicieli. Pozorowanie działalności pożyczkowej w celu wyłudzania opłat przygotowawczych od niczego nieświadomych konsumentów czy różnego rodzaju piramidy finansowe, kuszące wielokrotnie wyższym zwrotem z kapitału aniżeli na oficjalnym rynku, to tylko niektóre przykłady kreatywności grup przestępczych, które doskonale korzystają z anonimowości w sieci. 

O tym, czy mamy do czynienia z legalnie funkcjonującym podmiotem rynku finansowego, czy też z oszustem najłatwiej przekonać się, zapoznając się z udostępnianymi przez KNF wykazami instytucji finansowych działających na rynku polskim oraz ich agentów. Rejestry te obejmują banki, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i same fundusze, instytucje pożyczkowe, a także pośredników kredytu hipotecznego i konsumenckiego. Jeżeli firma, której powierzyliśmy, lub dopiero mamy zamiar powierzyć, nasze pieniądze nie figuruje w żadnej z ewidencji, wówczas sprawa powinna być bezzwłocznie zgłoszona organom ścigania. Interwencja policji nie tylko zwiększa szansę na odzyskanie wyłudzonych środków, ale pozwala też ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: