Temat numeru: Radzimy się u najlepszych

BANK 2014/07-08

Znaczenie niezależnego doradztwa biznesowego rośnie z roku na rok, choć polski rynek jest dość trudny i rozwija się powoli. Nawet na tle krajów porównywalnych - jak Czechy czy Rumunia - nie mamy powodów do zadowolenia. Standardowo natomiast wygląda w Polsce podział rynku konsultingu. Podobnie jak na całym świecie, prym wiedzie wielka czwórka. Deloitte, PwC, Ernst & Young oraz KPMG dzielą między siebie przeważającą część rynku i są w tym bezkonkurencyjne.

Znaczenie niezależnego doradztwa biznesowego rośnie z roku na rok, choć polski rynek jest dość trudny i rozwija się powoli. Nawet na tle krajów porównywalnych - jak Czechy czy Rumunia - nie mamy powodów do zadowolenia. Standardowo natomiast wygląda w Polsce podział rynku konsultingu. Podobnie jak na całym świecie, prym wiedzie wielka czwórka. Deloitte, PwC, Ernst & Young oraz KPMG dzielą między siebie przeważającą część rynku i są w tym bezkonkurencyjne.

Grzegorz Wysocki

Branża konsultingu w ujęciu globalnym powoli podnosi się z problemów, które zapoczątkował rok 2008. W 2009 r. globalny rynek doradztwa w zarządzaniu skurczył się o 9,1 proc. i był to dla całej branży najgorszy rok od 1982. Również struktura zleceń ukazuje specyfikę całej sytuacji – w tym czasie 87 proc. projektów doradczych dotyczyło obniżania kosztów, pozostałą część stanowiły projekty rozwojowe, fuzje oraz rozbudowa systemów IT.

Odzyskiwanie rynku

Odbudowa straconej pozycji zajmie wiele czasu, ponieważ według szacunków wydatki na doradztwo strategiczne w latach 2010-2014 mają rosnąć w tempie 1,1 proc. rocznie, dla operations management wskaźnik wzrostu ma wynieść 5,1 proc., dla sfer IT oraz HR – po ok. 4 proc. rocznie. Z dotychczasowych analiz poszczególnych lat, publikowanych przez Europejską Federację Stowarzyszeń Konsultantów (FEACO), wynika, że prognozy te sprawdzają się. Przy czym ponad połowa rynku przypada na usługi doradztwa biznesowego, piąta część obejmuje doradztwo IT, natomiast pozostałe trzy (rozwój i przejęcia, outsourcing oraz inne usługi) po niecałe 10 proc.

Co ciekawe, w 2010 r. – według FEACO – zwiększenie obrotów (o 1 proc.) odnotowały tylko małe firmy, natomiast średnim i największym przychody spadły odpowiednio o 3 i 2 proc. Zresztą rok wcześniej małe firmy okazały się stosunkowo najodporniejsze na kryzys: przychody im spadły o 2 proc., podczas gdy średnim i dużym o 6 proc.

Nasz rodzimy rynek wyglądał podobnie, choć ubiegłoroczne analizy pokazują pewien defekt w stosunku chociażby do naszych sąsiadów. Mimo niemal 3-proc. udziału polskiego PKB w europejskim, wartość rynku usług doradczych wynosi mniej niż 0,1 proc. rynku europejskiego. W Europie Środkowo-Wschodniej wyprzedzają nas pod tym względem Czechy i Rumunia, ale w sumie te trzy kraje (w tym Polska) stanowią 45 proc. rynku doradczego naszej części kontynentu. Dla porównania warto tu podkreślić, że największe rynki doradztwa w Europie to Niemcy (29,6 mld euro) oraz Wielka Brytania (20 mld euro) – w sumie ponad połowa całego rynku europejskiego. Wartość rynku polskiego szacuje się na ok. 330 mln euro.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: