Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Myślisz trwały nośnik, mówisz blockchain

BANK 2021/01

Dwa lata funkcjonowania blockchainu w polskim sektorze bankowym to przede wszystkim wykorzystywanie tej technologii w pracach powiązanych z wprowadzaniem tzw. trwałego nośnika. Ale nie tylko.

Fot. PureSolution/stock.adobe.com

Dwa lata funkcjonowania blockchainu w polskim sektorze bankowym to przede wszystkim wykorzystywanie tej technologii w pracach powiązanych z wprowadzaniem tzw. trwałego nośnika. Ale nie tylko.

Blockchain to zdecentralizowana baza danych oparta na systemie rozproszonych bloków, służąca do księgowania transakcji bądź innego rodzaju informacji za pomocą algorytmów kryptograficznych. We wrześniu ub.r. minęły dwa lata od pierwszego produkcyjnego wdrożenia tej technologii w polskim sektorze bankowym. Implementacji narzędzia „Trwały Nośnik” autorstwa Krajowej Izby Rozliczeniowej i Coinfirm dokonał PKO Bank Polski. Od tamtej pory polskie banki coraz chętniej sięgają po blockchain, przeważnie w formie trwałego nośnika, choć nie tylko. Serwis Fintek.pl przygotował zestawienie polskich banków, które do 2020 r. wdrożyły u siebie technologię blockchain bądź dokonały przymiarek i pilotażu do jej implementacji.

– Swoją genezę blockchain bierze z rynku kryptowalut, jednak obecnie potencjał systemu coraz bardziej dostrzegają korporacje, instytucje finansowe, prywatni przedsiębiorcy, a nawet rządy państw. Obecnie łańcuch bloków rozproszonych wykorzystywany jest nawet w tak z pozoru odległych dziedzinach, jak transport czy energetyka. Świadczy to o dużej wieloaspektowości i elastyczności systemu – informuje Michał Dąbrowski, dyrektor zarządzający Fintek.pl.

Trwały nośnik z UOKiK w tle

W 2018 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję o udzieleniu rekompensat klientom 14 banków, które niewłaściwie informowały ich o zmianach taryf czy regulaminów. Jednym z zastrzeżeń urzędu była kwestia nośników informacji, za pomocą których banki informowały konsumentów o modyfikacjach w dokumentach. Instytucje bankowe są bowiem zobowiązane do wysłania informacji na tzw. trwałym nośniku, czyli w formie uniemożliwiającej późniejszą ingerencję w treść dokumentów i zapewniającej klientom do niej stały dostęp w dowolnym czasie (nawet po odstąpieniu od umowy).

Jedną z instytucji zobowiązanych do udzielenia rekompensat i zmiany formy komunikacji z klientami był PKO BP. W związku z zaistniałą sytuacją, bank postanowił wdrożyć rozwiązanie KIR i polsko-brytyjskiego startupu Coinfirm o nazwie „Trwały Nośnik”, co ogłosił już we wrześniu 2018 ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: