Temat Numeru | Technologiczne Otwarcie Roku | Niezastąpione centra danych

BANK 2021/01

Wybierając bank, coraz częściej zwracamy uwagę nie tylko na portfel dostępnych produktów finansowych oraz jakość obsługi. Zamierzamy powierzyć mu nasze finanse, starannie analizujemy zatem jakość pracy systemów informatycznych, ich ergonomię, przyjazne funkcje, a przede wszystkim szeroko rozumianą dostępność.

Fot. Jiw Ingka/stock.adobe.com

Wybierając bank, coraz częściej zwracamy uwagę nie tylko na portfel dostępnych produktów finansowych oraz jakość obsługi. Zamierzamy powierzyć mu nasze finanse, starannie analizujemy zatem jakość pracy systemów informatycznych, ich ergonomię, przyjazne funkcje, a przede wszystkim szeroko rozumianą dostępność.

Aż 65% Polaków dokonuje płatności przez internet. Z urządzeń mobilnych wykonywanych jest już średnio ponad 86 mln transakcji miesięcznie. Zarządzanie tak olbrzymimi ilościami generowanych informacji to nie lada wyzwanie dla sektora bankowego i centrów danych. Od stabilności i niezawodności działania serwerów zależy, oprócz bezpieczeństwa danych klientów, także dostępność usług czy aplikacji finansowych.

Uzależnienie od bankowości

Od e-bankowości uzależniona jest niemal cała gospodarka. Usługi finansowe muszą być dostępne w każdym miejscu i czasie dla klientów indywidualnych, ale także firm czy instytucji publicznych. Strony i aplikacje bankowe stają się przy tym coraz bardziej zaawansowane i wymagają dużej mocy obliczeniowej. Zwiększa się więc rola zaplecza technicznego i centrów danych, które przetwarzają generowane informacje. Awarie są dokuczliwe dla klientów, mogą też być bardzo kosztowne w związku z odszkodowaniami i karami finansowymi za nieodpowiednie zarządzanie danymi czy przestojami w działaniu firm.

Jeszcze 30 lat temu każdy serwer notował średnio prawie 88 godzin przestoju rocznie. W 2020 r. standardem dla krytycznej infrastruktury były zaledwie 52 minuty przestoju w ciągu roku. Pracę centrów danych najczęściej zakłócają przerwy w dostawie prądu, awarie sieci i błędy oprogramowania. Są one także celami cyberataków, które mogą m.in. zdalnie odciąć zasilanie czy służyć do przechwycenia danych oraz środków klientów. 

Sektor finansowy powinien być szczególnie chroniony, ponieważ przetwarza wrażliwe informacje, potencjalnie atrakcyjne dla przestępców. Procedury ochronne muszą przy tym uwzględniać zarówno ryzyko przerw w dostawie energii elektrycznej, jak i wykorzystania przez hakerów luk w zabezpieczeniach serwerów i punktów końcowych. Poza ochroną systemów IT ważne jest fizyczne zapewnienie ciągłości działania krytycznej infrastruktury, m.in. za pomocą systemów UPS. Gwarantują one stabilne zasilanie, ale jednocześnie zapewniają, że ich komponenty, takie jak karta sieciowa, nie zostaną wykorzystane przez cyberprzestępców jako „furtka” do całej sieci. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu odpowiednich protokołów szyfrujących i zapewnieniu zgodności z najnowszymi standardami cyberbezpieczeństwa – mówi Rafał Kryk, Product Manager w firmie Eaton.

Królowa Dostępność

Przy dostępności systemów informatycznych istotny jest rodzaj i sposób wykorzystywanych technologii, powiązania usług, zabezpieczenia, kwestie monitoringu, procesy związane ze sprawną odpowiedzią na incydenty i awarie, szeroko rozumiana infrastruktura (serwery, macierze) oraz jakość wykorzystywanych centrów danych. Każdy z tych obszarów jest tak samo kluczowy.

Jeśli chodzi o dostępności centrum danych, to ten obszar jest fundamentem pracy całego środowiska informatycznego organizacji – w szczególności banku i równocześnie bardzo skomplikowanym z perspektywy utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa zasobów – zauważa Sebastian Hutny, dyrektor Departamentu Dostarczania Usług IT, Credit Agricole Banku Polska.

Infrastruktura IT pełni rolę fundamentów. To od niej zależy, czy aplikacje, z których korzystają klienci, są bezpieczne, stabilne i dostępne każdego ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: