Temat numeru – Technologie mobilne: Zapłać i bądź zadowolony

BANK 2018/06

Dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące to, co klient zna (np. hasła) i co posiada (np. karty i urządzenia mobilne), warto zastąpić rozwiązaniami opartymi na tym, co klient ma niemal zawsze pod ręką (np. smartfony) i kim jest (dane biometryczne).

Dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące to, co klient zna (np. hasła) i co posiada (np. karty i urządzenia mobilne), warto zastąpić rozwiązaniami opartymi na tym, co klient ma niemal zawsze pod ręką (np. smartfony) i kim jest (dane biometryczne).

Marcin Podleśny

Płatności mobilne zmieniły nasze zachowania. Mając przy sobie jedynie smartfon, możemy kupić, co nam się żywnie podoba – i to nie tylko wtedy, kiedy zamieniamy się w biegacza w trakcie treningu, który minimalizuje liczbę przedmiotów w kieszeniach i wychodzi z domu jedynie z telefonem, ale także kiedy pchamy przed sobą hipermarketowy wózek w piątkowe popołudnie. Oczywiście jak każdy obszar technologii, także płatności mobilne, nie są wynalazkiem skończonym i kompletnym. Co chwilę pojawiają się nowe pomysły, możliwości, zastosowania, uproszczenia, zabezpieczenia.

Jednym z trendów jest akceptacja płatności bez terminala. Chodzi o jeszcze większe uproszczenie procesu. Płatność mobilna ma być tak prosta jak gotówkowa i nie wymagać dodatkowych urządzeń. To oznacza, że płatności będą przyjmowane bezpośrednio w kasie fiskalnej lub smartfonie pełniącym jej rolę.

Bezstresowe wychowanie

Nie mniej ważnym trendem jest zwiększanie wygody, czyli dążenie do realizowania procesu płatności jednym kliknięciem. Eksperci przekonują, że każde kolejne dotknięcie ekranu rozprasza użytkownika i zmniejsza szansę na finalizację transakcji. Szczególnie ryzykowne jest przekierowanie go na zewnętrzną stronę banku lub pośrednika. Tu szanse, że przejdzie on cały proces, spadają dramatycznie – strona może się niepoprawnie wyświetlać, a chwilowa przerwa w transmisji danych spowoduje komunikaty o błędzie.

Dobrym przykładem uproszczenia płatności bezgotówkowych jest system w komunikacji miejskiej we Wrocławiu, wzorowany na rozwiązaniach stosowanych z powodzeniem w innych europejskich miastach, np. w Londynie.

– System płatności za transport miejski we Wrocławiu jest maksymalnie uproszczony – dokonanie płatności zbliżeniowej w pojeździe komunikacji miejskiej jest równoznaczne z wniesieniem opłaty za przejazd. Nie trzeba czekać na wydruk papierowego biletu, a w wypadku kontroli wystarczy zbliżenie karty, którą opłacono przejazd, do czytnika kontrolera. Nasz system zwiększa dostępność i komfort płatności za podróż komunikacją miejską. Obsługuje on wszystkie zbliżeniowe karty płatnicze, a także mobilne płatności zbliżeniowe – wyjaśnia Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Płatności mobilne muszą być nie tylko szybkie i proste, ale przede wszystkim bezpieczne. Jednym ze sposobów zapewnienia wysokich standardów jest uwierzytelnianie biometryczne. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: