Temat Numeru. Zmiana modelu biznesowego Banków Spółdzielczych: Dobrze uzupełniający się tandem

BANK 2020/01

Bez zaplecza IT nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania biznesu – i to praktycznie we wszystkich sferach jego działania. Cyberbezpieczeństwo, przetwarzanie danych, obsługa klienta, chmura obliczeniowa – to tylko wycinek wykorzystania informatyki w bankach. Do tego dochodzą również frontend i backend.

Fot. Ngampol/stock.adobe.com

Bez zaplecza IT nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania biznesu – i to praktycznie we wszystkich sferach jego działania. Cyberbezpieczeństwo, przetwarzanie danych, obsługa klienta, chmura obliczeniowa – to tylko wycinek wykorzystania informatyki w bankach. Do tego dochodzą również frontend i backend.

Technologie informatyczne są szeroko obecne w codziennym życiu. Dotyczy to przede wszystkim sfery biznesowej, ale przecież na co dzień korzystamy z nich wszyscy – choćby z telefonii komórkowej. To dzięki smartfonom zmienił się sposób komunikacji i budowania relacji międzyludzkich. Z kolei informatyka ma kluczowy wymiar, gdy chodzi o funkcjonowanie firm. Od pewnego czasu coraz głośniej mówi się o technologiach frontend i backend. Niektóre z nich tworzą wartość samą w sobie. Bez nich nie mogłaby istnieć strona internetowa, okno na świat w cyberprzestrzeni. Nie mogłyby istnieć aplikacje klienckie, takie jak: przeglądarka internetowa, poczta elektroniczna czy chmura obliczeniowa, ale także i wiele innych.

Frontem do odbiorcy

Technologie frontend to zespół środków, w skład których wchodzą głównie, ale nie tylko, narzędzia służące do tworzenia stron internetowych. Obecnie przy ich projektowaniu korzysta się z języka HTML 5, kaskadowych arkuszy stylów CSS 3, języka skryptowego JavaScript, języka PHP oraz systemu zarządzania relacyjnymi bazami danych MySQL. Ale to nie jedyne technologie, lecz tylko te najczęściej wykorzystywane – a to ze względu na ich możliwości oraz bezpłatny dostęp. Wspomniane tutaj: język programowania PHP wraz z MySQL, należą do narzędzi wykonawczych, które zaliczamy do tych stojących poza głównym frontem, czyli ukrytych przed odbiorcą. Stąd też nazywa się je mianem backend, podkreślając ich charakter działania w tle systemu, czyli to, że są bezpośrednio dla klienta niewidoczne.

Technologie frontend wykorzystywane są również do wykonywania interfejsów użytkownika. To niemal oddzielna dziedzina wiedzy, wykorzystywana ostatnio do projektowania rozwiązań na styku świata cyfrowego z konsumentem. Mowa o UX/UI Design – sztuce projektowania interfejsów użytkownika i projektowania interfejsów aplikacji tak, aby służyły do komunikacji z człowiekiem. Tworzenie aplikacji, czy choćby stron internetowych, jest dzisiaj procesem dość złożonym. Jeden specjalista wystarcza najczęściej tylko na pewnym wycinku prac. Proces projektowania ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: