IT@BANK 2016: Trendy e-płatności

BANK 2016/11

Jaki jest i będzie kierunek rozwoju płatności elektronicznych? Jakie zjawiska, funkcje, technologie zyskują na znaczeniu, co stanie się popularne i dlaczego?

Jaki jest i będzie kierunek rozwoju płatności elektronicznych? Jakie zjawiska, funkcje, technologie zyskują na znaczeniu, co stanie się popularne i dlaczego?

Konrad Polaczek

Wygoda – to dziś najważniejszy trend m.in. w płatnościach. Obserwując stan obecny w tym obszarze, łatwo stwierdzić, że każda zmiana technologiczna, jaka stała się standardem, była pochodną zwiększania wygody dla klientów. W sklepach za zakupione towary płacimy dziś zbliżeniowo, bo to wygodniejsze. I jest to już standard rynkowy.

Robią się same

– Jeśli chodzi o płatności w sklepie, nie widzę, by w krótkiej perspektywie pojawiła się alternatywa. Oczywiście przeniesienie karty do telefonu usprawnia sam proces zakupowy, jednak z punktu widzenia płatności cały czas mówimy o zbliżeniowości – po prostu przykładam telefon do terminala. To zapewne będzie kolejny krok, gdzie fizyczne karty dostaną postać mobilną – tu mamy już na horyzoncie gotowe samodzielne rozwiązania banków (HCE) oraz innych podmiotów (Apple, Google, Samsung), które dzięki tej samej technologii będą oferowały digitalizację kart płatniczych klientów – przekonuje Marcin Chruściel, dyrektor ds. biznesu kartowego i płatności mobilnych w Raiffeisen Polbank. – Tym samym wkroczymy w erę płatności on-the-go realizowanych przy okazji robienia czegoś, czyli płatności w tle. Dobrym przykładem jest płatność za przejazd Uber. Zamawiam, wsiadam, jadę, wysiadam – a płatność robi się sama w tle. I ten kierunek rozwoju płatności będziemy obserwować – dodaje.

Wśród trendów, które już dziś wywierają silny wpływ na mobilne płatności jest umożliwienie nadania funkcji płatniczej wielu, niemalże wszystkim, urządzeniem podłączonym do sieci. Zdążyliśmy już przyzwyczaić się do myśli o mobilnym płaceniu dzięki technologii NFC. Ale na rynku pojawiło się nowe rozwiązanie w postaci tzw. tokenizacji. Polega ona na utworzeniu unikalnego instrumentu płatniczego (tokenu) powiązanego z numerem właściwej karty płatniczej i bezpiecznym umieszczeniu go w konkretnym urządzeniu.

– Innymi słowy, tokenizacja pozwala na bezpieczne połączenie urządzenia mobilnego z istniejącą kartą płatniczą posiadacza. Dzięki temu z systemem rozliczeniowym i kontem bankowym można powiązać już nie tylko smartfon, ale też np. tzw. wearables, czyli inteligentny zegarek, opaskę, a nawet pierścionek czy krawat z ukrytym mikroprocesorem – wyjaśnia Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe. – Z tokenizacji korzystają cyfrowe ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: