Ukraińcy w Polsce: z jakich usług korzystają najchętniej?

Gospodarka / Raporty

3 na 4 Ukraińców przebywając w Polsce korzysta z usług operatorów komórkowych, a połowa wykupuje pakiet internetu. Podium domyka telewizja, w którą zaopatruje się co trzeci pracownik zza wschodniej granicy. Korzystanie z polskich usług bankowych deklaruje zaledwie 13% obywateli Ukrainy – wynika z „Barometru Imigracji Zarobkowej – I półrocze 2018”. Eksperci Personnel Service wskazują, że Ukraińcy najchętniej wybierają oferty specjalnie stworzone z myślą o ich potrzebach.

- Wiele firm usługowych, w momencie pojawienia się na polskim rynku pracy aż miliona osób z Ukrainy, zobaczyło dla siebie szansę na przyciągnięcie nowej grupy klientów. Zaczęły przygotowywać specjalne oferty skrojone z myślą o potrzebach pracowników z Ukrainy, tłumaczyć dokumenty na język ukraiński, a w wielu miejscach pojawili się ukraińskojęzyczni konsultanci. Wszystko po to, żeby właśnie po ich usługi sięgnęli pracownicy zza wschodniej granicy – mówi #KrzysztofInglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

– Wiele firm usługowych, w momencie pojawienia się na polskim rynku pracy aż miliona osób z Ukrainy, zobaczyło dla siebie szansę na przyciągnięcie nowej grupy klientów. Zaczęły przygotowywać specjalne oferty skrojone z myślą o potrzebach pracowników z Ukrainy,  tłumaczyć dokumenty na język ukraiński, a w wielu miejscach pojawili się ukraińskojęzyczni konsultanci. Wszystko po to, żeby właśnie po ich usługi sięgnęli pracownicy zza wschodniej granicy – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

TOP3 usług, czyli telefon, Internet i telewizja

Trzy najczęściej wybierane usługi przez pracowników z Ukrainy pracujących w Polsce to oferty operatorów komórkowych (72%), pakiet Internetu (49%) oraz telewizja (32%). Pierwsze dwa produkty, czyli telefon i Internet, są kluczowe z punktu widzenia kontaktu z rodziną, która zostaje na Ukrainie. A jak wskazuje aż 39% Ukraińców długotrwała rozłąka z najbliższymi to najtrudniejszy element emigracji zarobkowej. Telewizja to element informacyjno-rozrywkowy, który pozwala również poznać lepiej kulturę kraju i osłuchać się z językiem.

Bankowość mniej istotna

Mniej chętnie pracownicy z Ukrainy decydują się na otwieranie rachunków osobistych w polskich bankach, mimo że te instytucje jako jedne z pierwszych stworzyły specjalne oferty dla tej grupy klientów. Z „Barometru Imigracji Zarobkowej – I półrocze 2018” wynika, że z bankowości korzysta 13% obywateli Ukrainy przebywających w Polsce. Podobny odsetek realizuje przekazy pieniężne w wybranej instytucji finansowej. Co ciekawe, pracownicy z Ukrainy rzadko wysyłają pieniądze do rodziny na Ukrainie – nie robi tego aż 61% osób.

Jedną z najchętniej wybieranych instytucji finansowych przez obywateli Ukrainy jest Bank Zachodni WBK.

Ukraińcy do codziennego funkcjonowania w naszym kraju, poza pracą, potrzebują podstawowych usług, w tym finansowych. W naszym banku konta osobiste posiada ponad 75 tys. klientów z Ukrainy. Dokładamy wszelkich starań, żeby kierować do nich zrozumiałą i spersonalizowaną ofertę. Zaczęliśmy od uruchomienia infolinii w języku ukraińskim, przetłumaczyliśmy dokumenty i uruchomiliśmy specjalną stronę internetową po ukraińsku. Dzięki temu osoba decydująca się na konto osobiste i podpisująca dokument ma pewność, że rozumie warunki – mówi Marcin Pawłowski, dyrektor Obszaru Marketingu Detalicznego i Rozwoju Oferty w Banku Zachodnim WBK.

Ubezpieczenia nisko w hierarchii potrzeb

Na pakiet ubezpieczenia w Polsce decyduje się co dziesiąty pracownik z Ukrainy (9%). Ten element jest nisko w hierarchii potrzeb pracujących w naszym kraju cudzoziemców. Jeszcze mniejszym zainteresowaniem cieszy się prywatna opieka medyczna, na którą pozwala sobie tylko 6% Ukraińców. Z usług prawnych korzysta tylko 1% osób.

Udostępnij artykuł: