UOKiK: postępowania wobec sieci handlowych podejrzewanych o nieuczciwe stosowanie wstecznych rabatów

Gospodarka

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające wobec kolejnych sieci handlowych - Kaufland Polska Markety, Eurocash i SCA PR Polska (Intermarche), podejrzewanych o nieuczciwe stosowanie wstecznych rabatów, podał Urząd.

Logo sieci sklepów Kaufland
Fot. stock.adobe.com/WDnet Studio

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania wyjaśniające wobec kolejnych sieci handlowych - Kaufland Polska Markety, Eurocash i SCA PR Polska (Intermarche), podejrzewanych o nieuczciwe stosowanie wstecznych rabatów, podał Urząd.

Ze wstępnych ustaleń UOKiK wynika m.in., że przedsiębiorcy zawierają z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych (w tym warunków rabatowania) na dany rok z opóźnieniem - w takich sytuacjach ustalenia mają wsteczną moc obowiązywania, podano w komunikacie.

Dostawcy przez długi czas mogą zatem nie znać warunków, na jakich dostarczają produkty rolno-spożywcze do sieci. Ponadto, mogą również występować sytuacje, w których dostawcy zostają obciążeni dodatkowymi rabatami, nie przewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy.

Czytaj także: UOKiK: ponad 723 mln zł kary dla Biedronki >>>

"Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia. Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna. Podobnie nie może dochodzić do sytuacji, gdy w toku współpracy większy przedsiębiorca wymusza dodatkowe rabaty wsteczne, wykraczając znacząco poza uzgodnione pierwotnie warunki. Relacje handlowe muszę opierać się na uczciwości i odpowiedzialności, zwłaszcza w tak ważnym gospodarczo sektorze rolno-spożywczym" - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Za podobne praktyki został ukarany właściciel sieci Biedronka

Za podobne praktyki została ukarana spółka Jeronimo Martins - właściciel sieci Biedronka. Prezes UOKiK sprawdza również polityki rabatowe stosowane przez inne sieci handlowe. Pierwszym efektem analizy jest wszczęcie trzech postępowań wyjaśniających, które dotyczą spółek Kaufland Polska Markety, Eurocash (organizator licznych sieci sklepów, m.in. ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep) oraz SCA PR Polska (spółka odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche).

"Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Jeżeli podejrzenia co do stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk potwierdzą się, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty wykorzystywania przewagi kontraktowej, zagrożonej karą do 3% rocznego obrotu przedsiębiorcy" - czytamy dalej.

Analiza praktyk sieci handlowych w zakresie rabatów retrospektywnych będzie wykorzystana przy sporządzaniu raportu z badania tego rynku oraz opracowywaniu propozycji zmian legislacyjnych do przyszłorocznej implementacji dyrektywy unijnej w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych, podano także.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: